Posts

De recht- en regelmatig cognossementhouder: terecht de enige vorderingsgerechtigde?

Afbeelding
   Hieronder volgt de inleiding, het eerste hoofdstuk en de conclusie van de afstudeerscriptie van de heer mr. T.R. Visser.   T.R. Visser @ LinkedIn Voor vragen en het opvragen van de volledige scriptie, zie ook ‘ contact ’ in het menu. INLEIDING De Nederlanders hebben door de eeuwen heen een reputatie opgebouwd op het gebied van handel en vervoer. Vervoeren van goederen brengt wel risico´s met zich mee. In vroegere tijden reisden de ladingeigenaren daarom ook mee, in de V.O.C.-tijd zelfs met gewapende soldaten 1 . De noodzaak voor de ladingeigenaar om zelf mee te reizen verdween echter toen er op een gegeven moment professionele vervoerders kwamen, als gevolg van de in de negentiende eeuw toenemende wereldhandel. Vanaf die periode kreeg het cognossement zijn volle betekenis. 2 In die tijd kwam ook het hedendaag...

Meerwerk soms toch aanneming van werk

Afbeelding
  Inleiding Het komt steeds vaker voor dat bij aanneming van werk overeenkomsten gesloten worden waarbij de prestatie behalve uit een stoffelijke werk ook uit een niet-stoffelijk werk bestaat. Wat betreft het laatste geval valt dat dan eigenlijk niet onder aanneming van werk maar onder overeenkomst van opdracht. Een combinatie van deze twee overeenkomsten komt ook voor, de gemengde overeenkomst. Zo dient bij het leveren van een bouwwerk vaak controle- en besturingssoftware meegeleverd te worden (ook al blijft conventionele besturing bestaan voor noodgevallen). Die besturingssoftware moet getest en geprogrammeerd worden, wat wel eens voor meerwerk kan zorgen. Bij aanneming van werk komt het regelmatig voor dat er sprake is van meerwerk. Uit recente jurisprudentie blijkt dat daarbij ook de voorwaarden voor het Haviltexcriterium gehanteerd worden om te kunnen bepalen of de inhoud van de o...

Intellectuele eigendom in de marketing

Afbeelding
    Het auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht en reclame worden zoals wellicht bekend een aantal marketinginstrumenten gebruikt. De meest bekende marketinginstrumenten zijn afgeleid van de originele theorie over de 4 P’s van de marketing mix. Deze 4 P’s zijn: Price, Place, Product en Promotion. Inmiddels zijn de 4 P’s uitgebreid met Personeel en Proces. Sommige bedrijven hanteren zelfs 7 P’s, zoals bijvoorbeeld grote voedingsmiddelen producenten, namelijk Procedures, Personeel en Problemen. Wat opvalt is dat advocatenkantoren het in tegenstelling tot de marketingafdeling van een grote voedingsmiddelen producent het vaak over de 5 P’s hebben. De originele 4P’s en de 5e P, namelijk die van Procederen. Concurrenten van grote voedingsmiddelen producent maken vaak producten en verpakkingen die lijken op de succesvolle producten, dat is al langer bekend. Wat minder bekend is, is dat een marketingafdeling van veel producenten van wat voor product of di...

Gerechtshoven experimenteren met procesrecht

Afbeelding
Inleiding Medio 2011 heeft een verlegging van de competentiegrens kantongerechten plaatsgevonden, waardoor ook de verplichte vertegenwoordiging door een advocaat bij waardezaken in plaats van tot €5000,-- tot €25.000,-- komt te vervallen. Dat heeft het voordeel dat een dure advocaat in de meeste gevallen niet nodig is. Enkele jaren daarvoor waren de kantongerechten al onder de rechtbanken geschaard. Het was vroeger zo dat men van een beslissing van het kantongerecht in beroep kon bij de rechtbank en daarna in hoger beroep bij het gerechtshof en uiteindelijk in cassatie bij de Hoge Raad kon. Direct hoger beroep bij het Hof Doordat echter de kantongerechten nu deel uitmaken van de rechtbank - dat heet dus nu: ‘Rechtbank sector Kanton’ - kan de burger/ondernemer van een beslissing van het kantongerecht dus niet meer bij de rechtbank in beroep, maar moet meteen in hoger beroep bij het gerechtshof. ...