Regelingen werkeloosheidsuitkering en eigen woning
Het wonen in een koopwoning en noodgedwongen afhankelijk worden van een werkeloosheidsuitkering. Wat zijn de regelingen en zijn deze nog wel houdbaar?
Laatste update 11 november 2023
In dit artikel wordt kort besproken wat de mogelijkheden kunnen zijn als geen betaald werk (in loondienst) gevonden kan worden en een werkeloosheidsuitkering aangevraagd moet worden ingeval de woning of het appartement waarin de werkzoekende zelf woont zijn/haar eigendom is (eigen woning). In het bijzonder gaat het daarbij om de situatie dat sprake is van overwaarde van de woning en het moeten aanvragen van een bijstandsuitkering, en het recht op woonkostentoeslag.
Inhoudsopgave:
- Een WW uitkering en koopwoning;
- Overwaarde woning, toestand woningmarkt;
- Een bijstandsuitkering en een koopwoning;
- Eigen beleid gemeenten, uitkering en eigen woning;
- Woonkostentoeslag volgens Wht, gemeentelijk beleid, energiecrisis, e.d.;
- Hogere kans fouten ‘gemeentelijk rekenmodel’, (slimme) algoritmen en Algoritmeregister;
- Berekening rekenhuur en woonkostentoeslag varieert;
- Huisuitzetting en vervangende woonruimte, mensenrecht;
- Stand van de (schulden)economie, huidige woningmarkt, ESF-fonds, onhoudbaar;
- Effect armoedebestrijding in Nederland, micro-kredieten derdewereldlanden;
- Update recente ontwikkelingen i.v.m. inflatie, energiecrisis, etc.
Een WW uitkering en koopwoning
Als er recht is op een WW-uitkering (of WIA, Wajong en WAO uitkering)1 dan telt het vermogen – de overwaarde – in een koopwoning niet mee voor de hoogte van de WW-uitkering. De overwaarde van de koopwoning hoeft niet eerst gebruikt te worden om in het levensonderhoud te voorzien om voor een WW-uitkering in aanmerking te komen. Dit vermogen wordt volledig buiten beschouwing gelaten, net zoals het spaargeld op de bankrekening.
Bij andere vormen van werkeloosheidsuitkeringen kan dat anders zijn, b.v. bij een bijstandsuitkering volgens de Participatiewet.
Overwaarde woning, toestand woningmarkt
Van overwaarde2 van een koopwoning of appartement is sprake als het verschil tussen de marktwaarde ervan en de hoogte van de hypotheek3 waarmee het is belast. De waarde van een woning (WOZ-waarde) wordt in verband met lokale belastingen (OZB) door een taxateur van de gemeente vastgesteld aan de hand van bepaalde marktgegevens van recent verkochte woningen die vergelijkbaar zijn voor uw type woning.
In de afgelopen jaren zijn de verkoopprijzen van huizen extreem gestegen, waardoor er al enkele jaren sprake is van een oververhitte woningmarkt, gepaard gaande met extreme woningnood. Zie ook het artikel ‘Effecten woningmarkt op sociaal domein, ontwikkelingen‘.4 Zowel voor mensen met een (boven) modaal inkomen als daaronder zijn nauwelijks betaalbare koopwoningen te vinden. Dat geldt ook t.a.v. het aantal betaalbare huurwoningen, en sociale huurwoningen. Wie dus geen betaald werk meer kan vinden, b.v. door arbeidsongeschiktheid is veelal aangewezen op een sociale huurwoning, waarvoor lange wachtlijsten bestaan van minstens 7 jaar (ingeschreven staan), zie ‘Sociale huurwoning? In zeker een kwart van de gemeenten wacht je meer dan 7 jaar‘5.
Daarnaast heeft de omstreden ‘Rotterdamwet6 er jarenlang voor gezorgd dat werklozen uit probleemwijken van verschillende (grote) steden zijn geweerd. In 2022 heeft de PvdA Rotterdam gepleit voor het schrappen7 van die wet en het invoeren van een Wet gelijke kansen.
Inmiddels blijkt dat ook in de gemeente Amsterdam de armen de stad worden uitgedrukt. Zowel woningcorporaties als particuliere investeerder speculeren flink met met de nagenoeg verdubbelde verkoopprijzen van voormalige sociale huurwoningen die zijn opgeknapt. De ‘voorrangsregels’ en ‘zelfbewoningsplicht’ dat dergelijk speculeren had moeten worden voorkomen blijken niet te werken. Ook de gemeente Amsterdam wil nu met strengere regels komen.8
Opvallend is verder dat door dwang van de rijksoverheid om te bezuinigen er bij gemeenten tekorten zijn ontstaan op het sociaal domein waarbij zij zich in 2020 genoodzaakt achtten om die aan te vullen door de onroerend zaak belasting (OZB) tot soms wel boven 20% te verhogen9. Daarop is kritisch gereageerd door o.a. de Vereniging Eigen Huis dat gemeenten budgettaire problemen, voornamelijk met kosten Wmo en jeugdzorg, niet moeten afwentelen op de huizenbezitter10. Overigens betalen burgers met een sociale huurwoning of eigen woning ook ozb-belasting, hoewel een gemeente daarvoor wel weer onder bepaalde voorwaarden en na aanvraag (gedeeltelijk) een vrijstelling of teruggave kan verlenen.
Een bijstandsuitkering en een koopwoning
In het geval er geen recht (meer) is op een WW-uitkering, bijvoorbeeld omdat er geen of onvoldoende arbeidsverleden in loondienst is opgebouwd (zzp’er, winkelier/MKB’er, failliete ondernemer), of omdat de WW-uitkering is geëindigd, en nog geen voldoende betaald werk (in loondienst) is gevonden of helemaal niet dan kan een (aanvullende) bijstandsuitkering aangevraagd worden.
Algemene regels koopwoning en bijstandsuitkering, overwaarde
Ingeval de woning waarin de werkzoekende zelf woont zijn/haar eigendom is, dan kan onder voorwaarden ook met een 11 aangevraagd worden. Uitkeringsinstellingen, meestal gemeenten, kunnen eisen dat bij de aanvraag de woning door de gemeente verzwaard wordt met een pandrecht11 of (tweede) hypotheekrecht (ook wel een krediethypotheek12 genoemd). Meestal wordt zonder deze verklaring een aanvraag afgewezen.
Als er bij de aanvraag sprake is van overwaarde of dat tijdens de uitkering ontstaat, dan kan de gemeente eisen dat de uitkering van een gift omgezet wordt naar een lening waarbij het recht op het te gelde maken van de woning door de gemeente als zekerheid dient om de leenschuld te betalen. Daarvoor moet meestal bij de aanvraag van de uitkering een verklaring door de werkzoekende ondertekend worden, zonder die verklaring kan de aanvraag uitkering afgewezen worden. Het gehele vermogen moet verminderd worden met eventuele aantoonbare (leen)schulden zoals hypothecaire lening en persoonlijke leningen.
Er is wel wettelijk geregeld dat er bij overwaarde13 recht is op een vrijstelling voor een gedeelte van het vermogen, de overwaarde, van de woning. Ook bestaat er t.a.v. ander vermogen een wettelijke vrijstelling14, b.v. spaargeld15 waarvoor ook wettelijke regelingen bestaan. Als de lening ‘op’ is voordat de uitkering eindigt is men weer is aangewezen op een bijstandsuitkering als gift, maar blijven de betalingsverplichtingen (aflossing en rente) bestaan als de uitkering is geëindigd (zie b.v. regeling Amsterdam16, of de website lokaleregelgeving.overheid.nl17).
Houdbaarheid uitkering als lening met zekerheid hypotheek/pand, verhoogde kans op blijvende armoede
De regeling lijkt op het eerste gezicht ‘eerlijk’ of rechtvaardig om van een werkzoekende met een eigen woning en met name ingeval van (extreme) overwaarde te eisen dat die zekerheid geeft voor het verstrekken van een (bijstands)uitkering in de vorm van een lening in plaats van een gift. De (politieke) tendens van de afgelopen decennia is namelijk nog steeds dat ‘werken loont’ en dat ‘niet werken’ derhalve niet mag lonen als dat ’ten koste’ gaat van ‘de belastingbetaler’ om het algemeen en die in loondienst in het bijzonder. Dat wil zeggen dat de in loondienst werkende belastingbetaler waarvan meer dan de helft een middeninkomen (rond modaal inkomen) heeft niet onevenredig belast wordt om een werkloosheidsuitkering van werkzoekenden met een (extreem) vermogen te bekostigen.
Overigens draagt iemand met een (bijstands)uitkering ook belastingen af b.v. loonheffing, maar bouwt i.t.t. iemand die in loondienst werkt niet automatisch sociale zekerheidsrechten op (arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid, pensioen, etc.) net als, zoals bekend, zzp’ers en andere ondernemers. Het verschil is wel dat van een ondernemer verwacht kan worden dat die financieel in staat zal zijn om daarin zelf te voorzien en van een (bijstands)uitkeringsgerechtigde niet. Er zijn (extreme) gevallen bekend waarin bijstandsgerechtigden langdurig arbeidsongeschikt zijn geraakt door het verplicht verrichten van onbeschermd werk met behoud van uitkering, zie o.a. het artikel ‘Boete voor gemeente Tilburg en NedTrain voor blootstellen mensen aan chroom-6‘18 van 1 februari 2023 in het NRC Handelsblad.
Het is verder de vraag of het sociaal-economisch gezien of op grond van andere (persoonlijke) omstandigheden, wel houdbaar is om van een (kwetsbare) werkzoekende dergelijke hoge financiële verplichtingen voor een (bijstands)uitkering te eisen. Immers, bij een WW-uitkering wordt het vermogen en dus ook de overwaarde in de eigen woning volledig buiten beschouwing gelaten. Terwijl b.v. ook een zzp’er of iemand met een MKB-bedrijf door persoonlijke of economische omstandigheden, zoals ziekte/handicap, echtscheiding, pandemie, energiecrisis, klimaat-crisis of andere crisis afhankelijk kan worden van een (bijstands)uitkering zonder recht te hebben op een WW-uitkering. Van hen kan dan ook meteen verlangd worden om het vermogen in de eigen woning aan te wenden voor een ‘leen-bijstandsuitkering’, d.w.z. een gedeelte van de eigen woning ‘op te eten’.
Echter, de verplichtingen van de Pw en de rechten verschillen niet van een ‘gift-bijstandsuitkering’ en het bij sommige gemeenten (zeer) repressieve uitkeringsbeleid19 (vaak) ook niet. Waardoor men dus in feite met de overwaarde van de eigen woning en voor andere (arbeids)verplichtingen uit eigen zak betaald, nog daargelaten of een gemeente zich wel voldoende inspant om een werkzoekende (echt) te helpen of überhaupt wel beschikt over voldoende kennis en middelen daarvoor. En het lijkt er (nog) niet op dat de rechtsbescherming voor een (kwetsbare) uitkeringsgerechtigde tegenover een professionele (lagere) overheid voldoende effectief is. Zie daarvoor ook dit artikelgedeelte20.
Krediethypotheek, pandrecht, (extreem) hoge kans op armoede(val)
Bij een verzoek om een krediethypotheek21 zal de eigen bank, de hypotheeknemer, van de werkzoekende nagenoeg altijd het vestigen van een krediethypotheek volledig afwijzen als op de hypothecaire lening niet/onvoldoende is afgelost en/of de hypothecaire schuld zodanig hoog is dat er slechts een klein bedrag van de overwaarde resteert (meestal rond de €40.000,– of volgens een bepaalde formule). Ook neemt de eigen bank de andere (persoonlijke) schulden (en financiële ruimte betaling rente/aflossing) daarbij in overweging. Uiteraard is de vorm van inkomen daarbij ook van doorslaggevend belang. Een inkomen uit een (bijstands)uitkering wordt standaard beschouwd als ontoereikend of te onzeker inkomen om überhaupt aan betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dat geldt ook voor andere banken en/of (commerciële) financiële dienstverleners.
De bijkomende kosten om een krediethypotheek te vestigen komen voor rekening van de hypotheekgever, dus de uitkeringsgerechtigde, terwijl het (absoluut) zeker is dat er geen inkomen is of dat al het vermogen/spaargeld daardoor op raakt of negatief wordt. Hoewel de rente voor deze leningsvorm weliswaar lager kan zijn dan bij een gewone (lopende) kredietlening (gemiddeld 8%) zal die (velen malen) hoger zijn dan die van de huidige (eerste) hypotheek die in 2015-2022 gemiddeld lager was dan 3%. Ter vergelijking, een ‘sociale lening‘22 o.a. afhankelijk van leeftijd, leefvorm (alleenstaande, gezin, etc.) en inkomen van tussen de €1.650-€2.400,– bij de gemeente Rotterdam heeft momenteel een rentepercentage van 3% en looptijd/afbetalingsplicht van 3 jaar. De wettelijke (consumenten) rente was vanaf 2015-2022 2%23, en is mede door de inflatie, gevolgen maatregelen pandemie, de extreme woningnood en extreem oververhitte woningmarkt, energiecrisis, klimaatcrisis en economische crisis per 1 januari 2023 verhoogd naar 4%24.
Bovendien waren al vanaf 2013 bij de meeste banken de eisen voor een krediethypotheek, ook al wordt die aangewend voor kosten verbouwing, zodanig verscherpt dat deze ook met een (boven) modaal inkomen meestal niet verstrekt werden. In de afgelopen jaren wordt de krediethypotheek bij de banken en de meeste andere financierders (b.v. De Hypotheker, HomeFinance25, etc.) helemaal niet meer verstrekt.
De kans dat iemand met een bijstandsuitkering met krediethypotheek op de overwaarde van zijn eigen woning na het eindigen van de uitkering zijn schuld niet kan aflossen binnen de gestelde periode is extreem hoog, waardoor er zonder kwijtschelding van schulden (en betaling van rente daarover) langdurig armoede in stand wordt gehouden. Er kunnen zich inmiddels allerlei persoonlijke (arbeidsongeschiktheid) en economische (onderwaarde woning, belastingverhoging) veranderingen hebben voorgedaan. Dit kan alleen anders zijn als iemand zeer succesvol uit de uitkering stroomt met een inkomen ruim boven modaal en/of met een overwaarde waarmee makkelijk een passende (huur)woning gevonden kan worden.
Een pandrecht26 houdt in dat de uitkeringsgerechtigde, op eigen kosten, pandrecht op de overwaarde van de woning geeft aan de gemeente in ruil voor een bijstandsuitkering als lening. Dat maakt dat ook in dat geval de kans dat een (kwetsbare) werkzoekende na het eindigen van de uitkering langdurig in armoede(val) en schulden geraakt nog zeer hoog is.
Niet voldoen aan betalingsverplichtingen, verkoop zonder toestemming rechter
Op het moment dat de uitkeringsgerechtigde betaald werk vindt, of de uitkering om andere redenen eindigt, of zijn/haar huis verkoopt, dan moet die lening meestal in 10 jaar met rente terugbetaald worden. Bij het niet kunnen voldoen aan de betalingsverplichtingen kan de gemeente zowel ingeval van een krediethypotheek of pandrecht meteen de eigen woning verkopen zonder toestemming van de rechter (parate executie).
Overigens heeft de gemeente als lagere overheid sowieso het recht van parate executie van (on)roerende goederen van een uitkeringsgerechtigde om de uitkering terug te vorderen, b.v. bij het niet nakomen van Pw-verplichtingen, zoals bij schending van mededelingsplicht, en bij al dan niet onterechte verdenking van bijstandsfraude. Ook als blijkt dat er geen verplichtingen zijn geschonden kan een inmiddels verkochte woning niet meer teruggegeven worden.
Wel dient een gemeente bij het innen van (rest)schulden van de leen-bijstandsuitkering er rekening mee te houden dat het inkomen niet beneden het sociaal minimum (70% van het minimumuurloon)27 en/of de beslagvrije voet28 komt. Ook kunnen er afspraken zijn gemaakt of worden gemaakt dat een resterende schuld die na een bepaald aantal jaren nog niet afbetaald kan worden kwijtgescholden wordt. Ingeval een schuldsaneringsregeling29 bestaat zal dat veelal het geval zijn. Deze regelingen gelden weer niet als niet aangetoond kan worden dat de Pw-verplichtingen niet opzettelijk of niet door grove schuld zijn geschonden.
Uit onderzoek van de universiteit Leiden bleek in mei 2023 al dat bijstandsschulden flink toenemen rond de start of het einde van een bijstandsuitkering en bij het eindigen ervan. Uit de grafieken (zie pp. 35-37) blijkt dat het daarbij vaak gaat om leningen zoals voor bijzondere bijstand en krediethypotheken, (vermeende) fraude, schending van de informatieplicht (zie o.a. p. 13).30 Het EBS stelt dat het kwijtschelden van Rotterdamse bijstandsschulden nauwelijks effect op werk en mentale gezondheid had, doordat veel mensen daarnaast ook andere schulden hadden dat de kwijtschelding teniet deed. Zij pleiten voor meer gemeentelijke samenwerking. Bij mensen met hoge bijstandsschulden (meer dan €4.000,-) had het overigens wel een positief effect.31
Zoals gezegd zijn de kansen dat iemand met een bijstandsuitkering door betaald werk in loondienst kan voldoen aan de (af)betalingsverplichtingen echter (zeer) klein. Het betreffen immers eerder hoger opgeleiden die met hun (boven)modaal salaris een eigen woning konden aanschaffen, maar o.b.v. de Pw verplicht kunnen worden (ver) onder hun niveau betaald werk (in loondienst) aan te nemen hetgeen temeer het geval is bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid al dan niet opgelopen tijdens de (bijstands)uitkering. Een (veel) lager salaris/loon zal ontoereikend zijn om aan de hoge (af)betalingsverplichtingen te voldoen.
Bovendien is het bekend zowel enkele jaren voor en na de invoer van de Pw in 2015 de wet onuitvoerbaar32 is en inmiddels is ook erkend dat de (uitvoering) Pw mislukt33 is omdat de wet niet aansluit op de praktijk34. Daardoor heeft de Pw nauwelijks effect op het uitstromen naar passend betaald werk in loondienst en zijn kwetsbare groepen alleen maar verder achterop35 geraakt. Zie ook een eerder artikel36 daarover.
Dergelijke financiële verplichtingen staan al jaren niet (meer) in verhouding tot het doel, de terugverdienkansen te weten de te verwachten inkomsten uit arbeidsloon zo die er al zijn met menig bezuinigend en/of repressief uitkeringsbeleid, en eventueel al bestaande schulden.
Eigen beleid gemeenten, uitkering en eigen woning
Elke gemeente voert een eigen bijstandsbeleid37 en kan uitzonderingen maken in bepaalde (bijzondere, dringende) gevallen, ook bij woonkostentoeslag als bijzondere bijstand. Maatwerk is bij bijzondere bijstand ongeacht waarvoor het aangewend moet worden eerder noodzaak dan uitzondering, ook al vanwege de vaak strenge beleidseisen om ervoor in aanmerking te komen.
Wel wordt in het algemeen geëist dat als de woning veel te groot is en/of de woonkosten boven de maximale huurtoeslaggrens (Woonbond)38 liggen (zie ook website Belastingdienst39) men actief op zoek moet gaan naar een andere passendere woning. In de tussentijd kan dan nog wel woonkostentoeslag verstrekt worden. Daaraan is meestal een termijn van 1 jaar afhankelijk van bijzondere (dringende) omstandigheden verbonden.
Gemeenten zijn niet verplicht om bij overwaarde van een koopwoning de gift in een lening om te zetten.
Daarvoor kunnen zij een aantal redenen hebben:
- slechte gezondheidstoestand, of familie-omstandigheden van iemand, b.v. mantelzorg, inwonende kinderen, etc;
- op korte termijn geen vervangende passende woonruimte te verkrijgen, b.v. door woningtekorten;
- woonkosten overschrijden niet de maximale toegestane huurgrens;
- andere redenen, b.v. iemand heeft op korte termijn uitzicht op betaald werk of andere vormen van vermeerdering inkomen en/of vermogen;
Woonkostentoeslag volgens Wht, gemeentelijk beleid, energiecrisis, e.d.
Ingeval de bijstandsuitkering wordt toegekend, dan is het als woningeigenaar mogelijk om een tegemoetkoming in de woonkosten40 aan te vragen middels bijzondere bijstand, woonkostentoeslag genaamd. Deze woonkostentoeslag (WKT), is hoofdzakelijk gebaseerd op het systeem Wet op de huurtoeslag41 (Wht). Verder kan de WKT mede gebaseerd zijn op gemeentelijk beleid dat meestal geregeld is in een Verordening bijzondere bijstand42 en/of intern beleidsregels zoals werkinstructies. Deze handboeken (b.v. van de expert sociaal domein Stimulansz43) worden meestal niet (Rotterdam44), of slechts summier (Amsterdam45, Den Haag46, Utrecht47) of helemaal niet openbaar toegankelijk gemaakt. Tot voor kort bestond er een Handboek Werk & Inkomen met een apart hoofdstuk woonkostentoeslag van Stimulansz (niet gratis/openbaar, gearchiveerd voorbeeld48), nu is dat het handboek ‘Maatwerk in het sociaal domein‘49 (niet gratis/openbaar).
Op die manier heeft een gemeente van de wetgever vrije beleidsruimte gekregen om maatwerk te bieden t.a.v. woonkosten vergeleken met iemand met een huurwoning die recht heeft op huurtoeslag. Overigens kan een huurder ook onder bepaalde (bijzondere) omstandigheden recht hebben op woonkostentoeslag, b.v. bij hoge stookkosten vanwege een (chronische) ziekte.
Gezien de huidige energiecrisis zal mogelijk vaker een beroep daarop gedaan worden. Het kan daarbij gaan om burgers die in oude nog niet verduurzaamde woningen wonen (energielabel D of lager) waarbij de energietoeslag niet toereikend is en/of de schulden daardoor (te) hoog zijn/worden. Of als juist wel sprake is van verduurzaamde woningen maar die niet van het prijsplafond kunnen profiteren50 zoals ingeval van een warmtepomp installatie, maar ook bij blokverwarming. Of mensen die buiten de doelgroep vallen zoals studenten en gezinnen die stadsverwarming afnemen.
Uit een artikel van binnenlandsbestuur.nl ‘Maatwerk als moraal‘51 blijkt dat de adviseur sociaal domein Stimulansz ervoor waarschuwt dat maatwerk beter niet uit oogpunt van bezuinigingen gedaan kan worden. Dat levert op korte termijn ogenschijnlijk ‘besparing’ op maar kost op lange termijn meer dan aanvankelijk zonder die besparing het geval was.
De financiering woonkostentoeslag wordt via het gemeentefonds geregeld, zie over de verschillende subsidiestromen uitkeringen Pw ook ‘Regeling recht op uitkering (Pw) en subsidie uitvoering (Pw)‘52. Uit antwoorden op kamervragen (februari 2022)53 van het Tweede Kamerlid Van Dijk (PvdA) blijkt dat een aanzienlijke groep mensen hypotheekrenteaftrek in de bijstand en woonkostentoeslag mislopen.
Eind 2022 heeft de Nationale Ombudsman gesteld dat al jaren bekend is dat het sociaal minimum te laag is54, en dit door de inflatie erger en zichtbaarder is geworden. Het bezuinigingsmotief is niet meer houdbaar. Toeslagen helpen daarbij niet omdat de angst voor het terugvorderen van toeslagen zo groot is dat men in ‘overlevingsstand’ raakt en niet meer kan focussen op werk zoeken en nadenken over welke opleiding te volgen. Opvallend genoeg steken gemeenten/uitkeringsinstellingen teveel tijd, geld, en energie in het ‘controleren’ van uitkeringsgerechtigden i.p.v. echt te kijken en geven wat mensen nodig hebben, en b.v. ook dat er ‘administratief’ nogal wat fout gaat bij het verrekenen (teveel) van inkomsten bij deeltijdwerk waardoor mensen gedemotiveerd raken. Aan de andere kant blijven economen zich vastbijten in hun overtuiging (met verwijzing naar jaren 70) dat mensen niet gemotiveerd worden om werk te zoeken als uitkeringen ’te hoog’ zijn. De Nationale Ombudsman spreekt dat fel tegen, ook gezien de energiecrisis die daarbovenop komt. Minister Schouten gaat laten onderzoeken of het sociaal minimum te laag is.
Berekening rekenhuur en woonkostentoeslag varieert
Voor het berekenen van de rekenhuur en woonkostentoeslag wordt aangesloten bij de berekening rekenhuur voor huurtoeslag volgens de Wet op de huurtoeslag (Wht). Gemeenten sluiten daarom voornamelijk aan bij de (proef)berekening huurtoeslag van de belastingdienst voor het maken van de berekening rekenhuur en woonkostentoeslag. Op de website van de Woonbond55 en belastingdienst (2020, 202356) staat informatie met voorbeelden voor het berekenen van de rekenhuur en huurtoeslag en wat onder rekenhuur valt.
De meeste servicekosten vallen onder de rekenhuur, en op de website van de Belastingdienst staat verder nog wat ook bij de woning57 hoort, en verhuurders van sociale huurwoningen kunnen een parkeerplaats onderdeel58 laten uitmaken van de huurovereenkomst.
Doordat elke gemeente een eigen bijstandsbeleid kan voeren zal de berekening rekenhuur en woonkostentoeslag per gemeente verschillen. Verder kunnen de eigen beleidsregels bijzondere bijstand (Verordening Beleidsregels Bijzondere Bijstand59) en interne regels/werkinstructies (meestal niet openbaar) van het Handboek Werk & Inkomen over woonkostentoeslag gebruikt worden.
Ook kunnen gemeenten ervoor kiezen om een zogenaamd ‘begunstigend’ beleid te voeren b.v. door alle gemeentelijke belastingen te vergoeden via woonkostentoeslag (soms pas na een kwijtscheldingsverzoek). Regionale heffingen of waterschapslasten kunnen ook (deels) vergoed worden, waarbij het wel opvallend is dat sommige gemeenten enkel kiezen voor vergoeding van eigenaarslasten die vele malen lager zijn dan de gebruikerslasten en systeemheffing. Een verhuurder zal de eigenaarslasten verwerken in de huur, wat een iemand met recht op woonkostentoeslag als woningeigenaar niet kan. Verder kan een huurder kan om kwijtschelding van gebruikerslasten en systeemheffing verzoeken, terwijl een verzoek van een woningeigenaar afhankelijk van een (bijstands)uitkering meestal wordt afgewezen omdat de regionale heffingsambtenaar zich op het standpunt stelt dat de men over het vermogen in de woning kunnen ‘beschikken’ ondanks dat het om een ‘fictief’ vermogen gaat. Immers, enkel als een woning te gelde is gemaakt, verkocht dan kan men wellicht afhankelijk van (hypothecaire) schuld over het vermogen beschikken, maar dan zal er weer geen sprake kunnen zijn van recht op een (bijstands)uitkering met woonkostentoeslag.
Een gemeente kan er ook voor kiezen om de maandelijkse kosten Vereniging van eigenaren (VvE) geheel mee te rekenen voor de rekenhuur, of een andere berekening te maken (maatwerk). Dit kan door in plaats daarvan te kiezen voor een (geïndexeerde) vergoeding van:
- kosten hypothecaire rente, waarbij de belastingteruggave met de berekening WKT (niet de rekenhuur) wordt verminderd;
- kosten breukdeel opstalverzekering;
- forfaitaire kosten algemeen beheer en administratie;
- forfaitaire, periodieke onderhoudskosten;
- forfaitaire kosten CV,- en liftinstallatie;
Dit kan zowel voor een aanvrager WKT als voor een gemeente gunstiger of nadeliger uitpakken. Vergoeding van de maandelijkse bijdrage VvE-kosten kunnen een hogere rekenhuur dan de maximale huurtoeslaggrens opleveren, terwijl de variant ‘maatwerk’ van de gemeente die daarvan niet uitgaat juist lager kan uitvallen.
In het eerste geval zal dit voor de aanvrager gunstiger zijn omdat dan geen verhuisplicht opgelegd kan (of hoeft te) worden, en aan de WKT ook geen maximum termijn van 1 jaar verbonden is.
In het laatste geval, lijkt dat gunstiger voor een gemeente omdat daarmee een (aanzienlijke) besparing op de uitgaven bijzondere bijstand ten laste van het gemeentefonds gedaan kan worden. Het is daarbij wel de vraag of een aanvrager daarbij ook gebaat is, en het op de lange termijn niet juist meer kosten zal opleveren. Bij te weinig WKT zal bespaard moet worden op (dagelijks) levensonderhoud, b.v. gezonde voeding en verzorging.
Bovendien zal vooral in het geval een gemeente voor een eigen variant kiest, bij het berekenen van de rekenhuur het risico op fouten gemaakt door zowel de aanvrager (of VvE-beheerder) groter zijn dan bij het simpelweg vergoeden van kosten maandelijkse bijdrage VvE-kosten. Dit ook al omdat de in te dienen aanvraag dan slechts met een maandelijkse factuur van de kosten VvE-bijdrage en bankafschrift aangetoond hoeven te worden, terwijl anders steeds een begroting van de jaarrekening VvE overgelegd moet worden en andere gegevens waaruit de te maken kosten blijken.
De duur van de verstrekte WKT is indien de rekenhuur onder de maximale huurtoeslaggrens valt meestal 12 maanden, en ook dient de WKT elk jaar opnieuw aangevraagd te worden. Daarbij is de datum van aanvraag bepalend voor de ingang ervan. Vraagt men op 1 april 2020 WKT aan dan zal bij toekenning deze van 1 april 2020 tot 1 april 2021 lopen.
Bij de aanvraag moet ook de voorlopige aanslag inkomstenbelasting (VIB) voor het aanvraagjaar bijgevoegd worden i.v.m. de teruggave van de (aftrekbare) kosten van de hypothecaire rente. Deze teruggave wordt van de woonkostentoeslag afgetrokken. Daarbij kan het voorkomen dat bij een wijziging van de VIB, die altijd als financiële wijziging aan Werk & Inkomen moet worden opgegeven i.v.m. de informatieplicht (Pw), een gemeente toch uitgaat van de VIB zoals ingediend bij de aanvraag. Als een aanslag OZB (met WOZ-waarde) en een aanslag regionale heffing/waterschapslasten op het moment van de aanvraag nog niet door de gemeente is verstuurd, dan kan dat nadelig voor de aanvrager uitvallen als de gemeente weigert om een lagere teruggave VIB te verwerken in de WKT.
Er is nog geen rechterlijke uitspraak waarin bepaald is dat niet verwerkte financiële wijzigingen doorgegeven na de aanvraag en toekenning WKT en in het voordeel van de gemeente niet redelijk en (sociaal) billijk is. Wel is bekend dat er dubbel zoveel mensen in armoede zijn geraakt door een overheidsfout60dan eerst was aangenomen.
Hogere kans fouten ‘gemeentelijk rekenmodel’, (slimme) algoritmen en Algoritmeregister
“Een alternatief zou zijn: handmatige opvoer en controle van de uitkeringscomponenten. Maar dit vraagt veel kennis van de consulent op het gebied van wet en regelgeving en is daarmee een te groot risico op fouten.”
– Algoritmeregister gemeente Den Haag, berekenen hoogte uitkering (inzet, proportionaliteit61)
De keuze van een gemeente om een eigen vaak ingewikkelder WKT-beleid te voeren i.p.v. zoveel mogelijk aan te sluiten bij het systeem van de Wet op de huurtoeslag waarop de wettelijke regeling (Pw) gebaseerd, kan er zoals gezegd ook voor zorgen dat de rekenhuur en WKT daardoor (aanzienlijk) lager uitvallen.
Bovendien ontstaan door het hanteren van ‘gemeentelijke rekenmodellen’ i.p.v. die rekenmodellen die de Belastingdienst jaarlijks publiceert voor het berekenen van huurtoeslag (Wht), b.v. Belastingdienst berekening huurtoeslag 202262 (‘Berekening huurtoeslag 2022 pdf‘63) waarop de WKT gebaseerd is, weer andere risico’s.
De kans is namelijk groter dat daardoor meer(reken)fouten gemaakt worden in de hoogte van de WKT en de aanvraag te laag (of te hoog) is, en behoeftige burgers (structureel) te weinig WKT ontvangen om de woonlasten te betalen waardoor zij op andere uitgaven moeten bezuinigen, zoals kleding en voeding. Daardoor kunnen spanningen en stress om rond te komen verder oplopen, met mogelijk meer gezondheidsklachten en maatschappelijke kosten tot gevolg. Daar komen nog bij de (extra) de kosten van administratie, verrichte arbeid door gemeenten, en bezwaar/beroepsprocedures bij.
Zo wordt door de meeste gemeenten voor het aanvragen van een (aanvullende) bijstandsuitkering een (digitaal) aanvraagformulier gebruikt o.b.v. een (digitaal) algoritme, (deels) gebaseerd is op de wettelijke/beleids -regels Pw, en plaatselijke regelingen. De in te vullen en te verwerken (persoons-en financiële)gegevens van de aanvrager hebben invloed op het recht op een uitkering en de hoogte ervan.
Er is in het aanvraagformulier een beslisboom verwerkt waarbij bepaalde vragen met ja of nee beantwoord moeten worden en die afhankelijk van de beantwoording leiden naar andere opvolgende vragen en/of een bepaalde uitkomst (ondertekening van de aanvrager(s)).
Ook gebruikt de gemeentelijke behandelaar/consulent van de aanvraag een (digitaal) formulier/spreadsheet met een algoritme en (eventuele) beslisboom die tot een bepaalde uitkomst leid (wel of geen recht op uitkering). In het geval aan de vereisten voor het recht op uitkering wordt voldaan dan wordt voor het bepalen van de hoogte van de uitkering weer een ander een (digitaal) formulier/spreadsheet een algoritme (eventueel met beslisboom) gebruikt.
“Exacte berekeningen Het algoritme wordt gebruikt door de 4 grootste Nederlandse gemeenten (G4) en controleert op basis van ingevulde velden in het aanvraagformulier of een persoon in aanmerking komt voor een uitkering. “
Deze methoden kunnen, volgens het ‘Algoritmeregister’ van de Nederlandse overheid65, ook met een meer geavanceerd computerprogramma met (zelflerende) algoritmen worden uitgevoerd, zoals het geval is bij het samenwerkingsverband tussen de 4 grootste steden in Nederland, de G4 (Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam). Volgens de informatie op de website van het Algoritmeregister wordt met het gebruik van algoritmen zoals daar vermeld het risico op fouten in de aanvraag en hoogte van een bepaalde uitkering voorkomen. Tot minstens 2024 is het niet verplicht om zelflerende algoritmen in het ‘Algoritmeregister’ van de Nederlandse overheid te publiceren. Zie ook het artikel van december 2022 van RTL ‘Centraal Algoritmeregister. Nieuwe site biedt inzicht in ruim 100 algoritmes die overheden gebruiken’66.
Zo’n slim algoritme wordt b.v. naast het opsporen van (bijstands)fraude (Amsterdam67, Rotterdam68, Utrecht69, UWV70, SVB71, RvIG72), re-integratie naar werk en participatie b.v. het door matchen vacatures (Utrecht73, UWV74) en arrangementen naar werk (Den Haag75, Utrecht76), ook gebruikt voor het aanvragen/toekennen van een bijstandsuitkering (Den Haag en G477, Utrecht78>), en ter berekening van hoogte uitkering of toeslag (Den Haag en G479, Ministerie van Financiën-huurtoeslag80).
Verder is op de website van het Algoritmeregister o.a. vermeld op welke wijze een aanklager kan klagen over een (vermeende) onjuiste toepassing van de methoden, b.v. door een bezwaar tegen besluit op aanvraag en/of een verzoek om herziening.
Des te opvallender als een (grote) gemeente er dan toch niet voor kiest om van een dergelijke slim algoritme bij het aanvragen en berekenen van b.v. WKT gebruikt maakt, vooral als voorzienbaar is en bekend dat de eigen berekening te ingewikkeld is er (veel) fouten gemaakt worden. Het is niet (nog) bekend dat het inzetten van degelijke algoritmen discriminerend is zoals dat bij andere algoritmen welk het geval kan zijn en is geweest. Zie daarvoor een eerder artikelgedeelte over het digitaliseren van bepaalde werkprocessen en mogelijke discriminerende algoritmen81.
Ook voordat er gebruikt werd gemaakt voor slimme algoritmen werkten in elk geval de G4 al samengewerkt met diverse overheidscorporaties, stichtingen of instellingen die gespecialiseerd zijn in maatschappelijke vraagstukken en (softwarematige) beslis-en rekenmodellen maken, zoals ICTU82, WIGO4IT83.
Huisuitzetting en vervangende woonruimte, mensenrecht
In het geval iemand gedwongen wordt om zijn/haar woonruimte te verlaten, b.v. vanwege huisuitzetting, ontruiming e.d., dan is het belang van (liefst naadloos overlopen naar) vervangende passende woonruimte van groot belang. Uit onderzoek in 2020 van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS), blijkt dat 1/3e van alle dakloze mensen door gedwongen huisuitzetting dakloos zijn geraakt. Het advies luidde dan ook om dat te voorkomen en verminderen zodat daarmee veel leed/schade en (extra) kosten kunnen worden voorkomen. Zie het rapport: Raad voor Volksgezondheid en Samenleving: ‘Herstel begint met een huis. Dakloosheid voorkomen en verminderen’ (2020)84.
Ook de Nationale Ombudsman en Kinderombudsman heeft zich recent uitgelaten over huisuitzettingen (zie het artikel van januari 2023 met link naar het rapport).85 De overheid – waaronder gemeenten – moet volgens hen burgers meer beschermen tegen dakloosheid omdat het recht op woonruimte een mensenrecht is. Dat is de afgelopen jaren onvoldoende gebeurd. Vooral voor kinderen veroorzaakt dat veel (onnodig) leed.
Weliswaar heeft de gemeente Den Haag in de afgelopen 2 jaar honderden daklozen ‘geholpen’ en naar gemeenten in de provincie verhuisd86https://www.ad.nl/den-haag/den-haag-verhuist-honderden-daklozen-naar-de-provincie-maar-gemeenten-weten-van-niks-egoistisch-en-asociaal~afedfa43/>. Maar bleek dat de ontvangende gemeenten daarover onvolledig en misleidend zijn geïnformeerd, omdat veel voormalig daklozen vaak helemaal niet zelfredzaam bleken maar probleemgevallen, die in het lotingssysteem voor een (sociale huur)woning door de gemeente zijn geholpen. Het is daarbij de gemeente Den Haag deze aanpak presenteert aan andere grote gemeenten zoals Amsterdam en Rotterdam als succesvolle bezuiniging op (bijstands)uitkeringen. In feite wordt daarmee de verantwoordelijkheid naar een kleinere omliggende gemeente in de provincie geschoven, terwijl die vaak veel minder subsidie ontvangen om de uitvoering van de Pw te bekostigen en ook nauwelijks beschikken over een juiste kennis, materieel en menskracht om maatwerk te leveren.
Stand van de (schulden)economie, huidige woningmarkt, ESF-fonds, onhoudbaar
Begin 2021 was al bekend dat er meer bedrijven en mensen bij zijn gekomen die tenminste 3 maanden achter elkaar hun leningen bij banken niet konden afbetalen87, en dat verwacht wordt dat dat aantal nog zal toenemen in 2022. Inmiddels heeft het Nibud in maart 2023 bekend gemaakt dat 60% van de huishoudens88 waaronder ook die rond modaal inkomen of daarboven door o.a. door jarenlange aanhoudende inflatie, energiecrisis, maatregelen corona-pandemie, e.d., financieel in de problemen zijn geraakt. Het Rode Kruis stelt vast dat steeds meer mensen in Nederland te weinig geld overhouden voor noodzakelijke kosten zoals voedzaam eten. Daardoor wordt (onterecht) met scheve ogen gekeken naar mensen met een (bijstands)uitkering omdat over het algemeen gedacht wordt dat zij volledig gecompenseerd worden voor hun financiële problemen zonder daarvoor betaald werk te verrichten.
Ook wordt nog steeds onterecht gedacht dat het niet zou lonen om te gaan werken. Wel blijkt het nagenoeg onmogelijk om zonder veel geluk langer dan 6 maanden uit een bijstandsuitkering te geraken. Maar dit hangt ook voornamelijk af van de hoogte van het loon, de duur van de arbeidsovereenkomst i.p.v. ‘flexwerk’, betaalbaarheid schulden, (gedeeltelijke) arbeidsgeschiktheid (fysiek en/of psychisch) en andere sociaal-economische omstandigheden. Uit onderzoek blijkt verder ook dat er pas aandacht voor armoede komt zodra het de middenklasse raakt, terwijl het voor mensen die al jaren rond het bestaansminimum leven nóg krapper is geworden. Zie daarover o.a. het artikel in het NRC Handelsblad ‘We hebben 27 verschillende vormen van inkomensondersteuning – daar komt de burger niet uit’89 van 6 april 2023.
De Nationale Ombudsman90 is in februari 2023 een onderzoek gestart waarin gekeken wordt hoe gemeenten de verwachte toestroom van mensen met geldproblemen en schulden via ‘vroegsignalering’ kunnen opsporen en of zij daarbij voldoende rekening houden met de omstandigheden waarin burgers verkeren. In het najaar van 2023 worden de onderzoeksresultaten daarvan verwacht.
Het is bekend dat gemeenten al jarenlang door de rijksoverheid opgedrongen wordt dat zij moeten bezuinigen op het sociaal domein. De effecten van bezuinigingen zijn echter dat de maatschappelijke kosten veel hoger zijn dan de (vermeende) baten o.a. doordat de sociale cohesie in de samenleving, gezondheid, veiligheid, vertrouwen in overheid, e.d. structureel aangetast wordt. Zie ook het artikel over de effecten van bezuinigingsbeleid inzake (bijstands)uitkeringen91.
Verder is ook bekend dat een gemeente elke niet uitgegeven subsidie voor (uitvoering) van bijstandsuitkering, waaronder ook teruggevorderde uitkeringen (en boetes) en leningen, niet aan het rijk terug hoeft te geven92 en op een ander domein dan het sociaal domein mag besteden. Terwijl de financiering ervan nagenoeg volledig uit het Europees Sociaal Fonds (ESF) komt en niet te herleiden is naar een lidstaat of een belastingbetaler van een gemeente van een land, zie eerder artikel ‘Regeling recht op uitkering (Pw) en subsidie uitvoering (Pw)‘93
Rechterlijke uitspraken (inzake AIO-aanvulling, CRvB 6 april 1999, ECLI:NL:CRVB:1999:ZB8216)94 over de houdbaarheid van het vestigen van zekerheden op de (eventuele) overwaarde van de eigen woning bij het verstrekken van (bijstands)uitkering als lening, dateren van ver voor de invoering van de Pw in 2015 en zijn mede gezien de huidige stand van economie, de extreme woningnood en oververhitte woningmarkt waaronder ook het opkopen van sociale huurwoningen door buitenlandse investeerders95 valt, en andere crisis zoals stikstof/CO2-crisis, klimaatcrisis, watercrisis, etc., niet meer redelijk en (sociaal) billijk.
Dit nog afgezien van het feit dat al diverse malen is vastgesteld dat de uitvoering van de Pw mislukt96 is, het effect ervan nagenoeg nihil is, en er structureel geen maatwerk door gemeenten geleverd wordt door de vele (opgedrongen) bezuinigingen97 en ingeslopen ‘verdienmodellen’ (zie ook eerder artikel over verdienmodellen98).
Eind december 2022 heeft de Rijksoverheid99 aangekondigd dat de laagste inkomens vanaf 1 juli 2023 een lagere huur krijgen als zij in een corporatiewoning wonen van maximaal € 575 per maand. Daarnaast krijgen huurtoeslagontvangers op 20 december, een verhoging van € 16,94 toeslag per maand.
Effect armoedebestrijding in Nederland, micro-kredieten derdewereldlanden
Uit recent onderzoek blijkt verder dat de zogenaamde micro-kredieten, voor de allerarmsten zoals b.v. in Cambodja100 en India101 en bedoeld als stimulans en hulp om hun sociaal-economische positie te verbeteren meestal het effect heeft dat zij verder in armoede raken. De meeste mensen bleken nauwelijks in staat om de rente op de verstrekte micro-kredieten op tijd te betalen, en aflossen lukt vaak helemaal niet. Met als gevolg dat de schuld steeds hoger wordt door allerlei incasso-procedures en de opstapelende kosten ervan. Daardoor werden mensen gedwongen om b.v. het met micro-krediet aangekochte (on)roerend goed onder bedreiging van schuldeisers tegen veel lagere prijzen te verkopen.
Saillant detail is dat uit de reportage over Cambodja is gebleken dat achter de micro-financiering vaak gerenommeerde Westerse investeerders en instellingen zitten, zoals het Nederlandse Triodos Investment Management, een dochter is van de Triodos Bank en de ontwikkelingsbank FMO in Den Haag. Beide instellingen profileren zich als duurzaam en sociaal waarbij gedwongen landverkoop en kinderarbeid niet passen. Een Nederlandse belegger, Oikredit, is recentelijk beticht van mensenrechtenschendingen in Cambodja.
Ook de veronderstelling dat alle arme mensen ondernemers zijn blijkt niet te kloppen, het micro-krediet werkt maar voor enkelen. Bovendien is een belangrijk verschil met de armoedesituatie in India dat er in Nederland 103 waardoor er niet enkel van geldstress sprake is maar ook van ‘systeemstress’. Dat komt vooral door de te strenge (handhavings)regels van de Nederlandse overheid die niet in staat is om en specifieke groep mensen levend onder de armoedegrens te helpen met het terugbetalen van toeslagen waarop zij wel recht hebben (gehad)102 doordat belasting- en uitkeringsregels ondoorgrondelijk blijken en het gevolg zijn van in 2009 ongunstiger geworden belastingregels voor ‘alleenverdieners’.
Vanuit een rechtsstatelijk oogpunt is het ook niet redelijk en (sociaal) billijk om alle financiële risico’s bij (arme) burgers te leggen. Verder veroorzaken dergelijke regelingen zonder voldoende effectieve rechtsbescherming en rechtsmiddelen veel onnodige rechtsonzekerheid.
Wel zijn er mogelijk ontwikkelingen op het gebied van kortlopende leningen met hoge rentekosten, de zogenaamde ‘flitskredieten’, die vaak kwetsbare consumenten nog dieper in de schulden trekken zoals Ferratum (thans Saldodipje).103 Deze zijn in 2023 beperkt tot maximaal 14% op jaarbasis, maar doordat mensen met weinig geld vaak niet aan een persoonlijke garantsteller kunnen komen worden er soms torenhoge boetes opgelegd bij niet nakomen van de verplichtingen. Dit speelt vooral als de kredietverstrekker buiten Nederland gevestigd is en zo onder de vergeleken bij de Europese regels strengere Nederlandse consumentenbescherming en toezicht van de AFM uitkomt.104
Saldodipje dat onderdeel is van een Finse multinational wordt ervan verweten dat de hoge boetes onderdeel zijn van een verdienmodel en zo de kosten hoger maakt dan is toegestaan doordat boetes niet meegeteld werden bij de rentekosten.105
Update recente ontwikkelingen i.v.m. inflatie, energiecrisis, etc.
Wegens de aanhoudende energiecrisis kunnen mensen met een laag inkomen of uitkering onder bijzondere dringende omstandigheden mogelijk aanspraak maken, ook als de energietoeslag opgebruikt is, op woonkostentoeslag of individuele bijzondere bijstand voor extra energiekosten. Raadpleeg de mogelijkheden in uw gemeente daarvoor, b.v. bij een gemeenteloket, of buurthuis, wijkcentrum, Huis van de Wijk, vrijwilligersorganisatie, enz.
Zie verder het bericht van 7 februari 2023 van de rijksoverheid van ‘Tijdelijk Noodfonds Energie biedt steun aan kwetsbare huishoudens‘106. Opvallend is dat in de geldfit-wijzer107 moet aangegeven worden wat het termijnbedrag is van oktober t/m december 2022 en januari t/m maart 2023, terwijl de werkelijke kosten veelal hoger liggen en al bekend zijn en in de ‘meestgestelde vragen’ op de website van het Noodfonds wel staat dat naast de termijnbedragen de werkelijke kosten genoemd moeten worden èn of er sprake is van een betaalregeling. Zie ook het artikel ‘Tijdelijk Noodfonds Energie, geldfit-wijzer, te ingewikkeld, te onduidelijk‘108 daarover.
De inspecteur van de Belastingdienst, Bart Snels, waarschuwt dat toeslagen mensen nog steeds dagelijks in problemen brengt109 doordat in het toeslagenstelsel alle financiële risico’s bij de burger zelf liggen. Jaarlijks belanden 150.000 huishoudens opnieuw in grote financiële nood omdat ze zorg-, huur- of een andere toeslag moeten terugbetalen. Volgens hem komen er elke dag weer hele hoge terugvorderingen van toeslagen bij omdat mensen niet op tijd iets hebben doorgegeven, terwijl het onmogelijke van mensen gevraagd wordt, zeker als er bij de instanties zelf iets fout gaat. De inspecteur pleit voor het afschaffen van het toeslagenstelsel. In Op1 van 24 april 2023110 zegt hij dat 6,5 miljoen huishoudens in Nederland afhankelijk zijn van toeslagen (vanaf 3:18). En verder stelt hij dat het fiscale stelsel vereenvoudigd moet worden, en dat de ambitie is om dat uiterlijk 2030 gereed te hebben. Jort Kelder oppert daarop (vanaf 7:36) om een ‘basisinkomen’ in te voeren, maar de inspecteur vindt dat daaraan allerlei bezwaren kleven.
Wellicht kleven aan het, overigens oude idee, van ‘negatieve inkomstenbelasting’111 minder bezwaren. Daarbij krijgt iedereen met een inkomen beneden een bepaald niveau overheidshulp in plaats van dat er belasting betaald moet worden en het geldt voor elke vorm van overheidshulp. Dat vervangt regelingen die zich vaak slechts tot enkele specifieke groepen richt. Elke stijging van iemands bruto-inkomen zal daarbij tot een stijging van het netto inkomen (na belastingen én overheidshulp) en armoedeval voorkomen. Zie ook het artikel van januari 2023 ‘Negatieve inkomstenbelasting als herverdelingsinstrument‘112.
Verwijzingen, bronnen en links
- 1Zie de website van het UWV over de inkomsten en vermogen die wel of geen invloed hebben op bepaalde uitkeringen zoals WIA, WAZ, WAO of Wajong: <https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/welke-inkomsten-hebben-invloed-op-mijn-wia-waz-wao-of-wajong-uitkering/detail/inkomsten-die-geen-invloed-hebben-op-uw-wia-waz-wao-of-wajong-uitkering>
- 2Zie Wikipedia over het begrip overwaarde van een woning: <https://nl.wikipedia.org/wiki/Overwaarde>
- 3Zie Wikipedia over het begrip hypotheek een woning: <https://nl.wikipedia.org/wiki/Overwaarde>
- 4Zie het artikel ‘Effecten woningmarkt op sociaal domein, ontwikkelingen, met ‘weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2023/02/03/effecten-woningmarktbeleid-op-sociaal-domein-ontwikkelingen/>
- 5Zie het artikel van 24 april 2021 van de NOS, ‘Sociale huurwoning? In zeker een kwart van de gemeenten wacht je meer dan 7 jaar’, waarin o.a. gesteld is dat in de grote steden men minimaal 7 jaar ingeschreven moet staan om een kans te maken op een sociale huurwoning. Met weblink: <https://nos.nl/op3/artikel/2377995-sociale-huurwoning-in-zeker-een-kwart-van-de-gemeenten-wacht-je-meer-dan-7-jaar>
- 6Zie Wikipedia voor uitleg over de ‘Rotterdamwet’ de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek overgenomen door verschillende gemeenten waarbij mensen met een bepaald laag inkomen geweerd kunnen worden om in bepaalde wijken te kunnen wonen: <https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_bijzondere_maatregelen_grootstedelijke_problematiek>
- 7Zie het artikel van 13 januari 2022 in het NRC Handelsblad ‘PvdA Rotterdam: ‘Schrap de ‘Rotterdamwet’, voer wettelijk recht op gelijke kansen in’’, waarin o.a. gesteld is dat omstreden Rotterdamwet, die werklozen weert uit probleemwijken, moet worden afgeschaft waarbij de wethouder pleit voor een Wet gelijke kansen. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/13/schrap-de-rotterdamwet-voer-wettelijk-recht-op-gelijke-kansen-in-a4079244>
- 8Zie het artikel van 1 augustus 2023 in het NRC Handelsblad, ‘Door de verkoop van sociale huurwoningen verandert Amsterdam. ‘Alle armen worden de stad uit gedrukt’. In Amsterdam daalt het aandeel sociale huurwoningen door verkoop door corporaties van 61% in 2012 naar 47% in 2022. Corporaties zeggen de opbrengsten nodig te hebben voor nieuwbouw, maar critici zien de voorraad alleen maar slinken en de beloofde woningen aan de rand van de stad zijn er ook nog niet na zoveel jaar. Verkochte corporatiewoningen komen vaak snel weer op de markt voor veel hogere prijzen, vaak bijna een verdubbeling. Speculanten slaan toe doordat de ‘zelfbewoningsclausule’ met korte duur van zelfbewoningsplicht van 2 jaar wordt uitgezonden als dat al gebeurt want controle erop is niet denderend. Sociale huurders kunnen nauwelijks gebruik maken van de ‘voorrangsregel’ omdat de verkoopprijs van hun woning bijna nooit is op te brengen. De antispeculatiebedingen werken niet. Actiegroepen als ‘Niet te Koop’ protesteren tegen de verkoop en ook de gemeente Amsterdam wil nu de verkoop aan banden leggen. Critici vrezen dat Amsterdam hiermee haar identiteit als gemengde stad’ verliest omdat arme bewoners eruit worden verdreven. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/31/door-de-verkoop-van-sociale-huurwoningen-verandert-amsterdam-alle-armen-worden-de-stad-uit-gedrukt-a4170910>
- 9Zie het artikel van 2 oktober 2020 binnenlandsbestuur.nl ‘Ozb-verhogingen tot boven 20 procent’ waarin o.a. gesteld is dat door dwang van de rijksoverheid om te bezuinigen er tekorten ontstaan op het sociaal domein die aangevuld moeten worden met het verhogen van de OZB, met weblink: <https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/ozb-verhogingen-in-veel-gemeenten.14685795.lynkx>
- 10Zie daarvoor het artikel van 21 februari 2020 van Gemeente.nu, ‘Budgettaire problemen niet afwentelen op huizenbezitter’, waarin o.a. gesteld is door De Vereniging Eigen Huis dat woningbezitters dit jaar gemiddeld 5,2 procent meer betalen aan gemeentelijke woonlasten dan in 2019. De organisatie vindt ingrijpen nodig en stelt verder dat budgettaire problemen tussen het Rijk en de gemeenten over de bekostiging van de Wmo en de jeugdzorg niet via een hogere ozb op huiseigenaren mogen worden afgewenteld om de gemeentelijke begroting sluitend te krijgen. Met weblink: <https://www.gemeente.nu/bedrijfsvoering/belastingen/budgettaire-problemen-niet-afwentelen-op-huizenbezitter/>
- 11Zie ook de website sociaalverhaal.com over woonkostentoeslag (WKT): <https://www.sociaalverhaal.com/woonkostentoeslag-koopwoning-en-voor-huurders/>
- 12Zie de website van het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel over wat pandrecht inhoudt, namelijk dat iemand pandrecht op bezittingen geeft aan de bank of geldschieter (schuldeiser) in ruil voor een lening. Bij het niet nakomen van de afspraken over het terugbetalen van de lening mag de pandhouder (de gemeente) de bezittingen (het huis) verkopen zonder toestemming van de rechter (parate executie). Overigens heeft de gemeente als lagere overheid sowieso het recht van parate executie van (on)roerende goederen van een uitkeringsgerechtigde bij het niet nakomen van Pw-verplichtingen, b.v. bij schending van mededelingsplicht en ook al slechts bij verdenking van fraude. Met website: <https://ondernemersplein.kvk.nl/pandrecht-geven-aan-uw-bank-of-geldschieter/>
- 13Zie voor het begrip krediethypotheek, ook wel 2e hypotheek genoemd: <https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/krediethypotheek/>
- 14Website rijksoverheid over het recht op bijstand bij een eigen woning: <https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand>, zie verder de website van Info bijstand.help met een eigen huis: <https://bijstand.help/bijstand-eigen-huis/>, en zie de website van de Belastingdienst over wat er bij uw woning hoort zoals een schuur, garage, of land de website: <https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen-woning/wat-is-een-eigen-woning/wat-hoort-bij-eigen-woning>
- 15Website rijksoverheid, wanneer er in het algemeen recht op bijstand bestaat: <https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand>
- 16Judex over de regeling interen op vermogen ingeval van een bijstandsuitkering: <https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen-sociale-zekerheid/bijstandswet/artikelen/opmaken-interen-van-uw-vermogen-voor-de-bijstand/>
- 17Regeling bijstand en eigen woning van de Gemeente Amsterdam: <https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B1F53CAC4-5301-4BBB-A7A9-D6C11E5B2792%7D>
- 18Zie ook Lokale regelgeving zoeken op wetgeving via overheid.nl: <https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ZoekResultaat?tekst=koopwoning%2C+bijstandsuitkering&datumrange=op&datumop=2-11-2022&date-input–2=2-11-2022>
- 19Zie het artikel van 1 februari 2023 in het NRC Handelsblad, ‘Boete voor gemeente Tilburg en NedTrain voor blootstellen mensen aan chroom-6‘, waarin o.a. door het Openbaar Ministerie gesteld is dat bijstandsgerechtigden die onbeschermd met behoud van uitkering van oude treinstellen verf moesten afstrippen afhankelijk waren van de gemeente die de uitkering kon stopzetten bij klagen daarover, en er sprake was van een angstcultuur omdat mensen geen bezwaar durfden te maken tegen de werkomstandigheden. De meesten hebben er een blijvende arbeidsongeschiktheid aan over gehouden. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/01/boete-voor-gemeente-tilburg-en-nedtrain-voor-blootstellen-mensen-aan-chroom-6-a4155876>
- 20Zie het artikel van 4 december 2021 op rechtsbronnen.nl, ‘Beslissingsgedrag sociaal domein: Effecten bezuinigingsbeleid bijstandsuitkeringen’, waarin is gesteld dat het effect (nr. 4) van rigide handhaving inzake bijstandsuitkeringen in sommige gemeenten volgens diverse onderzoeken en mediaberichten resulteert in willekeur en excessen. Met weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/#Effect-4:-Rigide-handhaving-bijstandsuitkeringen,-willekeur-en-excessen>
- 21Zie het artikel van 4 december 2021 op rechtsbronnen.nl, ‘Beslissingsgedrag sociaal domein: Effecten bezuinigingsbeleid bijstandsuitkeringen’, waarin het effect (nr. 7) van verminderde toegang tot het recht inzake bijstandsuitkeringen volgens diverse onderzoeken en mediaberichten is samengevat. Met weblink: ‘<https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/#Effect-7:-Verminderde-toegang-tot-het-recht>
- 22Zie de website van De Hypotheker en HomeFinance waarop vermeld is dat krediethypotheken niet meer worden verstrekt. Met websites: <https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/krediethypotheek/>, en <https://www.homefinance.nl/hypotheek/informatie/krediethypotheek.asp>
- 23Sociale lening aanvragen bij de gemeente Rotterdam: <https://www.rotterdam.nl/sociale-lening-aanvragen>
- 24Wettelijke rente, consumentenrente tussen 2015-2022 bedroeg 2%: <http://www.wettelijkerente.net/wettelijkerente2.aspx>
- 25Verhoging van de wettelijke consumentenrente per 1 januari 2023 naar 4%: <https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-wettelijke-rente>
- 26Krediethypotheek die niet meer bij financierders verstrekt worden zoals bij de De Hypotheker <https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/krediethypotheek/> en HomeFinance <https://www.homefinance.nl/hypotheek/informatie/krediethypotheek.asp>
- 27Wat een pandrecht inhoudt Ondernemersplein Kamer van Koophandel: <https://ondernemersplein.kvk.nl/pandrecht-geven-aan-uw-bank-of-geldschieter/>
- 28Het sociaal miniumum volgens het UWV bedraagt 70% van het minimum(uur)loon: <https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum>
- 29Wat is de beslagvrije voet, het bedrag dat maximaal geïnd mag worden ingeval er beslag is gelegd op uw inkomen e.d.: <https://www.uwbeslagvrijevoet.nl/>
- 30Informatie over de schuldsaneringsregeling van de website van de rijksoverheid: <https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/wettelijke-schuldsanering-wsnp>
- 31Zie het rapport van mei 2023 van de Universiteit Leiden, ‘Het ontstaan, kwijtschelden en afboeken van bijstandsschulden bij de gemeente Rotterdam. Kernbevindingen en reflecties’, door afdeling Economie – Faculteit der Rechtsgeleerdheid – Universiteit Leiden. Ongeveer 30.000 Rotterdammers hebben een bijstandsschuld. Zij hebben vaak problemen op meerdere vlakken: geen werk, bijstandsuitkering, schulden, gezondheidsproblemen. 30% van bijstandsgerechtigden in Rotterdam heeft een bijstandsschuld, relatief hoog ten opzichte van andere grote steden. Bijstandsschulden ontstaan vaak rond start en einde van de uitkering. Preventie is belangrijk om dit te voorkomen. Het is een afweging of het wenselijk is bijstandsschulden te verminderen, gezien de impact maar ook de functie ervan in het stelsel. Uit onderzoek blijkt dat kwijtschelding en afboeking van schulden bij de gemeente weinig effect had op werk, uitkering en gezondheid. Dit komt waarschijnlijk door andere schulden die blijven bestaan; een integrale aanpak is nodig voor effect. Geadviseerd wordt preventie van bijstandsschulden, een collectieve schuldenaanpak en goede communicatie over interventies. Met weblink: <https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/rechtsgeleerdheid/fiscaal-en-economische-vakken/economie/bijstandsschulden-gemeente-rotterdam/eindrapport—bijstandsschulden-bij-de-gemeente-rotterdam.pdf>
- 32Zie het artikel van 14 juli 2023 in EBS, ‘Afboeking bijstandsschuld nauwelijks effect op werk en mentale gezondheid’. Het afboeken van bijstandsschulden in Rotterdam had gemiddeld genomen geen meetbare effecten op werk, bijstandsgebruik en mentale gezondheid. Dit komt waarschijnlijk doordat veel mensen naast de bijstandsschuld ook andere schulden hadden, waardoor de voordelen van de afboeking werden tenietgedaan. Een aanpak van alle schulden is nodig, niet alleen bijstandsschuld, om mensen perspectief te bieden. Gemeenten moeten hierin samenwerken. Bij een groep met hogere bijstandsschulden (>=4000 euro) leidde de afboeking wel tot meer betaald werk, maar alleen deeltijd werk naast de uitkering. De kern is dat afboeking van alleen bijstandsschuld weinig effect heeft vanwege aanwezigheid andere schulden, en samenwerking tussen schuldeisers nodig is voor structurele verandering. Bij hogere bijstandsschulden kan het wel leiden tot meer deeltijdwerk. Met weblink: <https://esb.nu/afboeking-bijstandsschuld-nauwelijks-effect-op-werk-en-mentale-gezondheid/>
- 33Zie het artikel van 20 maart 2013 van Gemeente.nu, ‘VNG: Participatiewet onuitvoerbaar’, waarin o.a. is gesteld dat gezocht moet worden naar werk zonder financiële middelen, zonder zelf te kiezen instrumenten en zonder beleidsvrijheid, dat gemeenten per saldo zo weinig financiële armslag krijgen, dat ook deze nieuwe wet voor gemeenten niet uitvoerbaar zal zijn. De VNG vreest dat de afzonderlijke instrumenten binnen de Participatiewet straks een doel op zich worden. Met weblink: <https://www.gemeente.nu/bestuur/vng-participatiewet-onuitvoerbaar/>
- 34Zie het artikel van 19 november 2019 in Binnenlands Bestuur ‘Participatiewet is mislukt’, waarin o.a. is gesteld dat de doelstellingen van de Participatiewet zijn niet behaald. Er is verder geen sprake van één regeling aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn dinsdag verschenen ‘Eindevaluatie van de Participatiewet’. Met weblink: <https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/doelen-participatiewet-niet-gehaald>
- 35Zie o.a. het artikel: ’SCP rekent definitief af met Participatiewet’ van 19 november 2019, waarin o.a. gesteld is dat de tegenvallende resultaten van de Participatiewet onder andere zijn te wijten aan opstartproblemen bij gemeenten en de manier waarop het geld binnen de wet wordt ingezet. Ook blijken aannames in de wet niet te kloppen met de praktijk. Met weblink: <https://www.gemeente.nu/sociaal/werk/eindrapport-participatiewet-duidelijk-wet-werkt-niet/>
- 36Zie o.a. het artikel van 19 november 2019 in Trouw, ‘De Participatiewet heeft kwetsbaren juist gedupeerd en buitengesloten’, waarin o.a. gesteld is dat de Pw kwetsbare groepen alleen maar verder achterop heeft geholpen terwijl het kabinet er toch verder mee gaat. Met weblink: <https://www.trouw.nl/opinie/de-participatiewet-heeft-kwetsbaren-juist-gedupeerd-en-buitengesloten~bf052cc1/>
- 37Zie het artikel ‘Beslissingsgedrag sociaal domein: effecten bezuinigingsbeleid bijstandsuitkeringen’ over onuitvoerbaarheid van de Participatiewet: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/#Effect-1:-Onuitvoerbaarheid-Participatie-wet-en-aanverwante-regelingenen>
- 38Resultaten zoektermen ‘koopwoning’ en ‘bijstandsuitkering’ via website wetten overheid in database lokale wetgeving: <https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ZoekResultaat?tekst=koopwoning%2C+bijstandsuitkering&datumrange=op&datumop=2-11-2022&date-input–2=2-11-2022>
- 39De Woonbond met informatie over huurtoeslaggrens: <https://www.woonbond.nl/beleid-belangen/huurtoeslag/huurtoeslaggrens>
- 40
- 41Zie voor informatie van website ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport over de mogelijkheid van een tegemoetkoming in de woonkosten aan te vragen middels bijzondere bijstand, genaamd woonkostentoeslag: <https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/kortingen-en-toeslagen/bijdrage-voor-huur-of-hypotheek>
- 42Wet op de huurtoeslag: <https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0008659&z=2023-01-01&g=2023-01-01>
- 43Zie voor een zoekactie op wetten overheid naar Verordeningen en/of beleidsregels van gemeenten bijzondere bijstand met daarin al dan niet inbegrepen de gemeentelijke regelingen voor woonkostentoeslag: <https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ZoekResultaat?tekst=koopwoning%2C+bijstandsuitkering&datumrange=op&datumop=2-11-2022&date-input–2=2-11-2022>
- 44Informatie over handboeken Werk & Inkomen zoals vaak gehanteerd door gemeenten op basis van adviezen van b.v. de expert sociaal domein Stimulansz (<https://inzichtsociaaldomein.nl/Account/Inloggen?ReturnUrl=%2fDomeinen%2fAlles>), meest recent genaamd ‘Maatwerk in het sociaal domein‘ (niet gratis/openbaar): <https://www.stimulansz.nl/maatwerk-in-het-sociaal-domein-18-november/>
- 45Zie voor een voorbeeld van de gemeente Rotterdam die volgens de plaatselijke ombudsman (2015) geadviseerd heeft om het handboek W&I toch openbaar te maken, hetgeen nooit is geschied de weblink: <https://www.ombudsmanrotterdam.nl/handboek-werk-en-inkomen-openbaar/>
- 46Zie de website van de gemeente Amsterdam met summiere informatie woonkostentoeslag: <https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bij-laag-inkomen/regelingen-alfabet/woonkostentoeslag-inkomen-plotseling/#h038d487c-f94b-4d8a-beaa-0edb8abc272a>
- 47Zie de website van de gemeente Haag met summiere informatie woonkostentoeslag: <https://www.denhaag.nl/nl/werk-bijstand-en-uitkering/toeslagen-en-vergoedingen/woonkostentoeslag.htm>
- 48Zie de website van de gemeente Utrecht met summiere informatie woonkostentoeslag: <https://www.utrecht.nl/werk-en-inkomen/geld-en-hulp-bij-rondkomen/bijzondere-bijstand/woonkostentoeslag/>
- 49Zie de website van het internet archief met de verwijzing in een Verordening van een gemeente naar het handboek W&I: <https://w-o-o.nl/wob/archive/documentcloud/dc-3224036.pdf>
- 50Zie het artikel van 20 november 2020 op binnenlandsbestuur.nl ‘Maatwerk als moraal’, waarin o.a. gesteld is dat gemeenten zoeken naar de juiste manier om maatwerk te leveren in het sociaal domein, vaak vanuit financiële of sociale overwegingen. Besparingen op korte termijn leveren daarbij meestal enkel veel hogere kosten op doordat de betrokken verder in armoede, schulden of ziekte vervalt. Met weblink: <https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/maatwerk-als-moraal>
- 51Zie het artikel van 22 september 2022 van energievergelijk.nl, ‘Deze 3 groepen profiteren (bijna) niet van het energie plafond’, waarin o.a. gesteld is dat burgers die in verduurzaamde woningen met een warmtepomp installatie wonen niet kunnen profiteren van het energieplafond en ook geldt voor mensen met blokverwarming. Verder vallen mensen zoals studenten en gezinnen die stadsverwarming afnemen buiten de doelgroep. Met weblink: <https://www.energievergelijk.nl/nieuws/deze-3-groepen-profiteren-bijna-niet-van-het-energie-plafond>
- 52Zie het artikel van 20 november 2020 op binnenlandsbestuur.nl ‘Maatwerk als moraal’, waarin o.a. gesteld is dat gemeenten zoeken naar de juiste manier om maatwerk te leveren in het sociaal domein, vaak vanuit financiële of sociale overwegingen. Besparingen op korte termijn leveren daarbij meestal enkel veel hogere kosten op doordat de betrokken verder in armoede, schulden of ziekte vervalt. Met weblink: <https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/maatwerk-als-moraal>
- 53‘Regeling recht op uitkering (Pw) en subsidie uitvoering (Pw)‘: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/10/14/regeling-recht-op-uitkering-pw-en-subsidie-uitvoering-pw/>
- 54Zie het Kamerstuk van 25 februari 2022 op Rijksoverheid.nl, ‘Antwoorden op Kamervragen over mislopen hypotheekrenteaftrek in bijstand’, waarin antwoord is gegeven op vragen van het Tweede Kamerlid Van Dijk (PvdA) over het mislopen van hypotheekrenteaftrek in de bijstand en woonkostentoeslag. ‘Antwoorden op Kamervragen over mislopen hypotheekrenteaftrek in bijstand.pdf’. Met website: <https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/02/25/beantwoording-kamervragen-over-mislopen-hypotheekrenteaftrek-in-de-bijstand-en-woonkostentoeslag>
- 55Zie het artikel van 16 oktober 2022 in het NRC Handelsblad ‘Ik zie mensen die niet genoeg hebben om van te leven’, waarin o.a. gesteld wordt dat het al jaren bekend is dat het sociaal minimum te laag is, en dit door de inflatie erger en zichtbaarder is geworden. Met weblink NRC: <https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/16/overheid-kan-niet-meer-het-basale-geven-a4145356>, zie ook weblink RTL: <https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5340287/ombudsman-sociaal-minimum-overheid-basale-steun-bijstand-bodem>
- 56Op de website van de Woonbond staat informatie over het berekenen van de rekenhuur en huurtoeslag: <https://www.woonbond.nl/beleid-belangen/huurtoeslag>
- 57Op de website van de belastingdienst staan voorbeelden van een (proef)berekening rekenhuur en huurtoeslag, zie die van 2020 en 2023: <https://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/berekening_huurtoeslag_tg0831z02fd.pdf> en <https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/berekening-huurtoeslag-2023>
- 58Wat volgens de belastingdienst bij de woning hoort: <https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen-woning/wat-is-een-eigen-woning/wat-hoort-bij-eigen-woning>
- 59Beantwoording Kamervragen over verhuurders die huurders dwingen een dure parkeerplaats te huren, Omgevingsweb: <https://www.omgevingsweb.nl/beleid/beantwoording-kamervragen-over-verhuurders-die-huurders-dwingen-een-dure-parkeerplaats-te-huren/>
- 60Zie de website lokaleregelgeving.overheid.nl over lokale regelgeving van de overheid inzake bijzondere bijstand, met website: <https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ZoekResultaat?titel=Bijzondere+Bijstand&datumop=24-4-2023>
- 61Zie het artikel van 29 maart 2023 in het NRC Handelsblad, ‘Dubbel zoveel mensen in armoede door overheidsfout’, waarin o.a. is gesteld dat niet alleen samenwonende stellen met 1 laag salaris of UWV-uitkering en aanvullende bijstandsuitkering en dus 2 inkomstenbronnen, maar ook samenwonenden met 1 inkomstenbron een UWV-uitkering rond bijstandsniveau de dupe zijn van het terugbetalen van toeslagen door een fout van de overheid terwijl zij daar wel recht op hadden. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/29/dubbel-zoveel-mensen-in-armoede-door-overheidsfout-a4160741>. Zie ook het artikel van 28 februari 2023 in het NRC Handelsblad’, waarin o.a. gesteld is dat de overheid niet in staat is om een specifieke groep mensen levend onder de armoedegrens te helpen met het terugbetalen van toeslagen waarop zij wel recht hebben (gehad). De daarop toepasselijke belasting- en uitkeringsregels blijken ondoorgrondelijk en zijn het gevolg van in 2009 ongunstiger geworden belastingregels voor ‘alleenverdieners’. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/28/al-jaren-in-armoede-door-een-fout-van-de-overheid-a4158294>
- 62Zie het Algoritmeregister van de Nederlandse overheid met de weblink: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme?search=>, met de slimme algoritmen ‘Aanvraag uitkering bijstand bbz levensonderhoud gemeente Den Haag met weblink: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/54281370>, ‘Ondersteuning berekening gemeente Den Haag’ met weblink: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/86652588>, ’toekennen uitkering participatiewet gemeente Utrecht’ met weblink: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/92734630>
- 63Zie de website van de belastingdienst met informatie over de berekening huurtoeslag 2022: <https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/berekening-huurtoeslag-2022>
- 64Zie hier voor de weblink naar de pdf van de belastingdienst met de ‘Berekening huurtoeslag’: <https://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/berekening_huurtoeslag_tg0831z21fd.pdf>
- 65Zie voor de website van WIGO4IT over het algoritme dat door de 4G gebruikt wordt om exacte berekeningen te maken van de aanvraag uitkering en controle ervan: <https://www.wigo4it.nl/exacte-berekeningen/>
- 66Zie voor het Algoritmeregister de website van de Nederlandse overheid, met website: <https://algoritmes.overheid.nl/nl>
- 67Zie het artikel van 21 december 2022 van RTLNieuws, ‘Centraal Algoritmeregister. Nieuwe site biedt inzicht in ruim 100 algoritmes die overheden gebruiken’, waarin o.a. gesteld is dat ruim honderd algoritmes die de overheid gebruikt om bepaalde werkprocessen te versnellen in een online-register zijn gedeeld en samengebracht. Dit om de controle ervan door kritische burgers te vergemakkelijken. Echter, zijn overheden mogelijk pas per 2024 verplicht om algoritmen te registeren. Uit o.a. de toeslagenaffaire blijkt dat verkeerde inzet van algoritmen discriminerend kunnen zijn. Met weblink: <https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5354819/kabinet-publiceert-register-met-algoritmes-van-de-overheid>. Zie ook het artikel van 18 mei 2022 van RTLNieuws, ‘Onderzoek: algoritmes overheden voldoen niet aan basiseisen’, met weblink: <https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5309472/algoritmes-overheid-politie-algoritme>
- 68Zie de weblink van het Algoritmeregister inzake het opsporen van bijstandsfraude van de gemeente Amsterdam: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/66453169>
- 69Idem van de gemeente Rotterdam: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/36585638>
- 70Idem van de gemeente Utrecht: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/18714832>
- 71Idem van het UWV: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/89741375>
- 72Idem van de SVB: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/28915384>
- 73Idem van de RvIG: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/26135582>
- 74Idem inzake re-integratie naar werk en participatie door de gemeente Utrecht: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/21277971>
- 75Idem idem van het UWV: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/21447945>
- 76Idem inzake arrangementen naar werk van de gemeente Den Haag: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/71627856>
- 77Idem van de gemeente Utrecht: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/26932183>
- 78Idem inzake aanvragen/toekennen bijstandsuitkering gemeente Den Haag: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/54281370>
- 79Idem de gemeente Utrecht: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/92734630
- 80Zie weblink van het Algoritmeregister van de gemeente Den Haag en 4G inzake inzet en proportionaliteit van het slimme algoritme voor het berekenen van de hoogte van een uitkering Een alternatief zou zijn: handmatige opvoer en controle van de uitkeringscomponenten. Maar dit vraagt veel kennis van de consulent op het gebied van wet en regelgeving en is daarmee een te groot risico op fouten.”: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/86652588#inzet>
- 81Idem het Ministerie van Financiën inzake de berekening huurtoeslag: <https://algoritmes.overheid.nl/nl/algoritme/29328576>
- 82Zie het artikel van 4 december 2021 op rechtsbronnen.nl, ‘Beslissingsgedrag sociaal domein: Effecten bezuinigingsbeleid bijstandsuitkeringen’, waarin is gesteld dat het effect (nr. 6) van bezuinigen kan zijn dat zelflerende algoritmen om bepaalde werkprocessen te automatiseren discriminerend kunnen zijn, met weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/#Effect-6:-Digitaliseren-bepaalde-werkprocessen,-en-(discriminerende)-algoritmen>
- 83Zie de website van ICTU met als missie samenwerken aan een betere digitale overheid: <https://www.ictu.nl/over-ons#>
- 84Zie de weblink van WIGO4IT inzake Exacte berekeningen, Het algoritme wordt gebruikt door de 4 grootste Nederlandse gemeenten (G4) en controleert op basis van ingevulde velden in het aanvraagformulier of een persoon in aanmerking komt voor een uitkering: <https://www.wigo4it.nl/exacte-berekeningen/>
- 85Uit onderzoek in 2020 van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS), blijkt dat 1/3e van alle dakloze mensen door gedwongen huisuitzetting dakloos zijn geraakt. Het advies luidde dan ook om dat te voorkomen en verminderen zodat daarmee veel leed/schade en (extra) kosten kunnen worden voorkomen. Zie het rapport: Raad voor Volksgezondheid en Samenleving: ‘Herstel begint met een huis. Dakloosheid voorkomen en verminderen’ (2020): <https://www.raadrvs.nl/binaries/raadrvs/documenten/publicaties/2020/04/21/herstel-begint-met-een-huis—dakloosheid-voorkomen-en-verminderen/RVS+advies_Herstel+begint+met+een+huis.pdf>
- 86Zie het artikel van 24 januari 2023 van de Nationale Ombudsman, ‘Wanneer de overheid niet thuis geeft. Mensen- en kinderrechten van gezinnen onvoldoende beschermd bij huisuitzettingen’, waarin o.a. gesteld is dat de overheid burgers nog te weinig beschermd bij huisuitzettingen terwijl het recht op wonen een mens- en kinderrecht is. Met weblink: <https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/nieuwsbericht/2023/mensen-en-kinderrechten-van-gezinnen-onvoldoende-beschermd-bij> en het rapport ‘Als de overheid niet thuis geeft’ <https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/bijlage/Rapport%20Als%20de%20overheid%20niet%20thuis%20geeft.pdf>
- 87Zie het artikel van 14 april 2023 in het AD, ‘Den Haag verhuist honderden daklozen naar de provincie, maar gemeenten weten van niks: ‘Egoïstisch en asociaal’, waarin o.a. is gesteld dat de gemeente Den Haag in de afgelopen 2 jaar honderden daklozen naar gemeenten in de provincie heeft helpen verhuizen. De kritiek van de ontvangende gemeenten is dat zij daarover onvolledig en misleidend zijn geïnformeerd. Veel voormalig daklozen bleken vaak helemaal niet zelfredzaam maar probleemgevallen, zijn in het lotingssysteem voor een woning door de gemeente Den Haag geholpen, terwijl de gemeente de aanpak presenteert aan andere grote gemeenten zoals Amsterdam en Rotterdam om te buizuinigen op bijstandsuitkeringen. Met weblink: <
- 88Zie het artikel van 19 februari 2021 van de NOS, ‘Meer wanbetalers: 7 miljard euro extra leningen op rand afgrond’, waarin o.a. is gesteld dat er in het afgelopen jaar meer bedrijven en mensen bij zijn gekomen die hun leningen bij banken niet kunnen afbetalen en dat verwacht wordt dat dat aantal nog zal toenemen. Met weblink: <https://nos.nl/artikel/2369338-meer-wanbetalers-7-miljard-euro-extra-leningen-op-rand-afgrond>. Zie ook het bericht van 18 januari 2023 van HomeFinance, ‘Steeds meer huishoudens hebben betalingsproblemen’, met weblink: <https://www.homefinance.nl/nieuws-blog/blogberichten/101537/steeds-meer-huishoudens-hebben-betalingsproblemen/>
- 89Zie het artikel van 6 maart 2023 in het AD, ‘Onderzoek Nibud: ‘60 procent huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond’, waarin o.a. is gesteld dat inmiddels zes op de tien Nederlandse huishoudens moeite hebben financieel rond te komen. In 2021 was de helft nog financieel gezond, melden accountants- en advieskantoor Deloitte, budgetinstituut Nibud en Universiteit Leiden op basis van gezamenlijk onderzoek. Het Rode Kruis stelt vast dat steeds meer mensen te weinig geld overhouden voor noodzakelijke kosten zoals voedzaam eten. Met weblink: <https://www.ad.nl/economie/onderzoek-nibud-60-procent-huishoudens-is-financieel-kwetsbaar-of-ongezond~a6e0b0b54/>
- 90Zie het artikel van 6 april 2023 in het NRC Handelsblad, ‘We hebben 27 verschillende vormen van inkomensondersteuning – daar komt de burger niet uit’, waarin o.a. is gesteld dat armoede en problemen met een ‘strenge’ overheid volgens onderzoekers behalve (onnodige) geldstress ook ‘systeemstress’ veroorzaakt door de relatie met Nederlandse overheid en de vele regelingen. Dit omdat men stress kan krijgen door een te ingewikkeld inkomenssysteem van een overheid. De schaarstetheorie, ontstaan vanuit een context in India, is volgens hen bij armoede belangrijk. Als iemand geldzorgen heeft, creëert dat stress doordat het hoofd zo sterk in beslag wordt genomen dat het cognitieve functioneren verslechtert en men bijvoorbeeld meer kortetermijnbeslissingen neemt. Het op rechtvaardige wijze innen van belastingen en effectief besteden ervan ook aan armoedebestrijding, bevordert het vertrouwen van burgers in de overheid, wat essentieel is voor de samenleving en economie. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/06/over-bestrijden-van-armoede-in-india-weten-we-meer-dan-over-nederland-a4161534>
- 91Zie het artikel van 23 februari 2023 van de Nationale Ombudsman, ‘Start onderzoek: hoe werken gemeenten aan vroegtijdig voorkomen van schulden?’, waarin o.a. is gesteld dat door de stijgende inflatie steeds meer huishoudens in financiële problemen komen. De Nationale ombudsman is een onderzoek gestart waarin gekeken wordt hoe gemeenten de verwachte toestroom van mensen met geldproblemen en schulden via ‘vroegsignalering’ kunnen opsporen en of zij hen maatwerk bieden. Men verwacht in het najaar van 2023 de onderzoeksresultaten daarvan. Met weblink: <https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/nieuwsbericht/2023/start-onderzoek-hoe-werken-gemeenten-aan-vroegtijdig-voorkomen-van>
- 92Zie het artikel van 4 december 2021 op rechtsbronnen.nl, ‘Beslissingsgedrag sociaal domein: Effecten bezuinigingsbeleid bijstandsuitkeringen’, waarin is gesteld dat de bezuinigingen op het sociaal domein de sociale cohesie ontbindt. Met weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/>
- 93Zie o.a. het artikel: ’SCP rekent definitief af met Participatiewet’ van 19 november 2019, waarin staat dat […] Als gemeenten op uitkeringen besparen, mogen ze het geld dat overblijft houden en vrij besteden. […] te vinden op de webadres: <https://www.gemeente.nu/sociaal/werk/eindrapport-participatiewet-duidelijk-wet-werkt-niet/>
- 94Zie het artikel van 14 oktober 2021 op rechtbronnen.nl, ‘Regeling recht op uitkering Pw en subsidie uitvoering Pw’, over regelingen inzake het recht op uitkering Pw en subsidie voor de uitvoering van de Pw. Met weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/10/14/regeling-recht-op-uitkering-pw-en-subsidie-uitvoering-pw/>
- 95Rechterlijke uitspraken inzake AIO-aanvulling van het vestigen van zekerheden op de (eventuele) overwaarde van de eigen woning bij het verstrekken van AIO-uitkering als lening: <https://puc.overheid.nl/svb/doc/PUC_1305_20/1/> en CRvB 6 april 1999, ECLI:NL:CRVB:1999:ZB8216 <https://puc.overheid.nl/doc/PUC_1936_20>
- 96Zie het artikel ‘Effecten woningmarkt op sociaal domein, ontwikkelingen daarover, met ‘weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2023/02/03/effecten-woningmarktbeleid-op-sociaal-domein-ontwikkelingen/#Aantrekken-buitenlandse-investeerder-(sociale)-huurwoningen>
- 97Zie voetnoot 30 en 31.
- 98Zie het artikel van 4 december 2021 op rechtsbronnen.nl, ‘Beslissingsgedrag sociaal domein: Effecten bezuinigingsbeleid bijstandsuitkeringen’, waarin is gesteld dat de bezuinigingen op het sociaal domein veelal door de rijksoverheid aan gemeenten zijn opgedrongen. Met weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/>
- 99Zie over ‘verdienmodellen’ eerder artikel daarover: <https://www.rechtsbronnen.nl/2021/12/04/beslissingsgedrag-sociaal-domein-effecten-bezuinigingsbeleid-bijstandsuitkeringen/#Effect-4:-Rigide-handhaving-bijstandsuitkeringen,-willekeur-en-excessen>
- 100Zie ook het bericht van 20 december 2022 van de Rijksoverheid, ‘Lagere huur voor de laagste inkomens en meer huurtoeslag vanaf 2023’, waarin o.a. gesteld is dat huurders met een laag inkomen in een corporatiewoning krijgen per 1 juli 2023 een huurverlaging. Vanaf die datum gaat voor 510.000 huurders de nieuwe huurprijs gelden van € 575 per maand. Daarnaast krijgen huurtoeslagontvangers vandaag, 20 december, een verhoging van € 16,94 toeslag per maand. Met weblink: <https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/12/20/lagere-huur-voor-de-laagste-inkomens-en-meer-huurtoeslag-vanaf-2023>
- 101Zie het artikel van 12 april 2023 in de Volkskrant, ‘In Cambodja is de microlening een strop om de nek van veel armen. ‘Ik kan niet slapen, als een schuldeiser langskomt, huil ik’, waarin o.a. is gesteld dat in In Cambodja microleningen voor de allerarmsten leiden tot schrijnende toestanden. Radeloze families moeten hun grond verkopen en hun kinderen naar de fabriek sturen, of vluchten naar het buitenland. De bank die de microlening verstrekte wordt medegefinancierd door het Nederlandse Triodos Investment Management, die een dochter is van de Triodos Bank. Het geld voor de microlening wordt o.a. van geld van ontwikkelingsbank FMO in Den Haag verkregen. Opvallend is dat beide instellingen zich profileren als duurzaam en sociaal waarbij gedwongen landverkoop en kinderarbeid niet passen. Een Nederlandse belegger, Oikredit, is recentelijk beticht van mensenrechtenschendingen in Cambodja. Met weblink: <https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2023/in-cambodja-is-de-microlening-een-strop-om-de-nek-van-veel-armen~v693076/>
- 102Zie het artikel van 6 april 2023 in het NRC Handelsblad, ‘We hebben 27 verschillende vormen van inkomensondersteuning – daar komt de burger niet uit’, waarin o.a. is gesteld dat armoede en problemen met een ‘strenge’ overheid volgens onderzoekers behalve (onnodige) geldstress ook ‘systeemstress’ veroorzaakt door de relatie met Nederlandse overheid en de vele regelingen. Dit omdat men stress kan krijgen door een te ingewikkeld inkomenssysteem van een overheid. De schaarstetheorie, ontstaan vanuit een context in India, is volgens hen bij armoede belangrijk. Als iemand geldzorgen heeft, creëert dat stress doordat het hoofd zo sterk in beslag wordt genomen dat het cognitieve functioneren verslechtert en men bijvoorbeeld meer kortetermijnbeslissingen neemt. Het op rechtvaardige wijze innen van belastingen en effectief besteden ervan ook aan armoedebestrijding, bevordert het vertrouwen van burgers in de overheid, wat essentieel is voor de samenleving en economie. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/06/over-bestrijden-van-armoede-in-india-weten-we-meer-dan-over-nederland-a4161534>
- 103Zie vorige voetnoot inzake het artikel van 6 april 2023 in het NRC Handelsblad, ‘We hebben 27 verschillende vormen van inkomensondersteuning – daar komt de burger niet uit’.
- 104Zie ook het artikel van 28 februari 2023 in het NRC Handelsblad’, waarin o.a. gesteld is dat de overheid niet in staat is om een specifieke groep mensen levend onder de armoedegrens te helpen met het terugbetalen van toeslagen waarop zij wel recht hebben (gehad). De daarop toepasselijke belasting- en uitkeringsregels blijken ondoorgrondelijk en zijn het gevolg van in 2009 ongunstiger geworden belastingregels voor ‘alleenverdieners’. Met weblink: <https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/28/al-jaren-in-armoede-door-een-fout-van-de-overheid-a4158294>
- 105Zie ook het artikel van 20 juni 2020 in Trouw, ‘Flitskrediet. Flitskredietaanbieder Ferratum trekt kwetsbare consumenten dieper in de schulden’, door Jochem van Staalduine en Gidi Pols. Ferratum is de grootste aanbieder van flitskredieten in Nederland vanuit het buitenland. Ze bieden leningen aan met rentes tot 317% op jaarbasis en voeren gebrekkige kredietchecks uit. In de coronacrisis vraagt Ferratum klanten actief om een ‘buffer’ op te bouwen met krediet. Eenmaal in de schulden is het lastig wegkomen, gemiddeld wordt 6x per jaar een nieuw krediet afgesloten. Dit trekt kwetsbare consumenten dieper in de problemen in plaats van uit de problemen te helpen. De AFM probeert Ferratum al jaren tegen te houden maar ze ontsnapten aan de wet door in het buitenland te zitten. Recente wetswijziging waardoor buitenlandse online kredietverstrekkers nu onder Nederlands recht vallen biedt voor het AFM vermoedelijk voor het eerst mogelijkheden om Ferratums flitskrediet met een verbod van de markt te weren. Met weblink: <https://www.trouw.nl/economie/flitskredietaanbieder-ferratum-trekt-kwetsbare-consumenten-dieper-in-de-schulden~ba3f28e11/>
- 106Zie ook het artikel van 20 juni 2020 in Trouw, ‘Flitskrediet. Flitskredietaanbieder Ferratum trekt kwetsbare consumenten dieper in de schulden’, door Jochem van Staalduine en Gidi Pols. Ferratum is de grootste aanbieder van flitskredieten in Nederland vanuit het buitenland. Ze bieden leningen aan met rentes tot 317% op jaarbasis en voeren gebrekkige kredietchecks uit. In de coronacrisis vraagt Ferratum klanten actief om een ‘buffer’ op te bouwen met krediet. Eenmaal in de schulden is het lastig wegkomen, gemiddeld wordt 6x per jaar een nieuw krediet afgesloten. Dit trekt kwetsbare consumenten dieper in de problemen in plaats van uit de problemen te helpen. De AFM probeert Ferratum al jaren tegen te houden maar ze ontsnapten aan de wet door in het buitenland te zitten. Recente wetswijziging waardoor buitenlandse online kredietverstrekkers nu onder Nederlands recht vallen biedt voor het AFM vermoedelijk voor het eerst mogelijkheden om Ferratums flitskrediet met een verbod van de markt te weren. Met weblink: <https://www.trouw.nl/economie/flitskredietaanbieder-ferratum-trekt-kwetsbare-consumenten-dieper-in-de-schulden~ba3f28e11/>
- 107Zie het artikel van 17 oktober 2023, ‘Leningen. Komt het einde van flitskredieten in Nederland in zicht?’, door Jochem van Staalduine. Flitskredieten zijn kortlopende leningen met hoge rentkosten, die in Nederland zijn in 2023 beperkt tot 14% op jaarbasis. Doordat armlastige mensen vaak niet aan de eis om een persoonlijke garantsteller aan te leveren kunnen voldoen kan een kredietverstrekker een torenhoge boete opleggen op grond van het niet nakomen van de leenovereenkomst (wanprestatie). Saldodipje, onderdeel van de Finse multinational Multitude, biedt ook flitskredieten aan Nederlanders. Jurist Gerhard Borgert strijdt namens een gedupeerde klant tegen de werkwijze van Saldodipje en zegt dat de hoge boetes onderdeel zijn van het verdienmodel en de kosten zo veel hoger maken dan toegestaan. Dat wordt door de advocaten van Saldodipjes ontkent, de geldstraf telt niet mee bij de berekening van de maximale jaarrente zodat zij zich aan de (Europese) regels houdt. Borgert beargumenteert dat Saldodipje (voorheen Ferratum) zich vestigde in het buitenland, Engeland en daarna Spanje, om onder de strengere Nederlandse consumentenbescherming en de toezicht van het AFM uit te komen. Borgert beroept zich woensdag 18 oktober 2023 op de Nederlandse consumentenbescherming. “Als een consument in de rechtbank beter af is met zijn eigen systeem, dan mag hij kiezen voor het Nederlandse recht”, verklaart hij. De rechter zal daarover moeten oordelen. Met weblink: <https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/komt-het-einde-van-flitskredieten-in-nederland-in-zicht~b6251c38/>
- 108Tijdelijk Noodfonds Energie, ingesteld door diverse energiebedrijven zoals Eneco, Vattenfall, etc., met steun van de Rijksoverheid voor extra vergoeding hoge energiekosten in de periode oktober 2022 – januari 2023 bedoeld voor mensen met inkomen onder bepaald niveau die dagelijkse boodschappen niet meer kunnen (gaan) betalen: <https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/02/07/tijdelijk-noodfonds-energie-biedt-steun-aan-kwetsbare-huishoudens>
- 109Zie de website van de geldfitwijzer voor het tijdelijk noodfonds energie, met weblink: <https://geldfit.nl/tijdelijk-noodfonds-energie/>
- 110Zie het artikel van 6 mei 2023 op rechtsbronnen.nl, ‘Tijdelijk noodfonds energie geldfitwijzer te ingewikkeld, te onduidelijk’, waarin o.a. is gewezen wordt op de perikelen met de regeling noodfonds energie voor huishoudens met een laag inkomen en hoge energiekosten, waarbij de geldfitwijzer onduidelijk is over het invullen van werkelijke maandelijkse energiekosten of de geschatte bedragen. Met weblink: <https://www.rechtsbronnen.nl/2023/05/06/tijdelijk-noodfonds-energie-geldfit-wijzer-te-ingewikkeld-te-onduidelijk/>
- 111Zie het artikel van 23 april 2023 in Trouw, ‘Toeslagen brengen nog steeds dagelijks mensen in problemen, waarschuwt inspecteur’, waarin o.a. gesteld is dat in het toeslagenstelsel alle financiële risico’s bij de burger zelf liggen. Jaarlijks belanden 150.000 huishoudens opnieuw in grote financiële nood omdat ze zorg-, huur- of een andere toeslag moeten terugbetalen. Elke dag zijn er weer hele hoge terugvorderingen van toeslagen omdat mensen niet op tijd iets hebben doorgegeven, terwijl wij het onmogelijke vragen van mensen zeker als er bij de instanties zelf iets fout gaat. De inspecteur pleit voor het afschaffen van het toeslagenstelsel. Met weblink: <https://www.trouw.nl/binnenland/toeslagen-brengen-nog-steeds-dagelijks-mensen-in-problemen-waarschuwt-inspecteur~b33d512f/>
- 112Zie ook de uitzending van 24 april 2023 Op1 om 22:15 waarin de inspecteur stelt (zie fragment vanaf 3:18) dat 6,5 miljoen huishoudens in Nederland afhankelijk zijn van toeslagen. En verder stelt dat het fiscale stelsel vereenvoudigd moet worden. De ambitie om dat uiterlijk 2030 gereed te hebben. Jort Kelder oppert daarop (vanaf 7:36) de invoering van een ‘basisinkomen’, maar de inspecteur vindt dat daaraan allerlei bezwaren kleven. Met weblink: <https://www.npostart.nl/inspecteur-generaal-bij-de-belastingdienst-bart-snels-wil-het-toeslagensysteem-afschaffen/24-04-2023/POMS_WNL_20058634>
- 113Zie Wikipedia voor ‘negatieve inkomstenbelasting’. Daarbij krijgt iedereen met een inkomen beneden een bepaald niveau overheidshulp in plaats van dat er belasting betaald moet worden en geldt voor elke vorm van overheidshulp. Met weblink: <https://nl.wikipedia.org/wiki/Negatieve_inkomstenbelasting>
- 114Zie ook het artikel van 31 januari 2023 op Plaform O, ‘Negatieve inkomstenbelasting als herverdelingsinstrument’, waarin o.a. is gesteld dat het kabinet ambitieuze voornemens heeft om meer menselijke maat te bieden, het toeslagenstelsel af te schaffen, en het belastingstelsel te vereenvoudigen. Dat kan door negatieve inkomstenbelasting in combinatie met een vlaktaks in te voeren. Een te ontvangen heffingskorting, ongeacht de vraag of iemand eigen inkomsten heeft en waarbij de heffingskorting verrekend wordt met een positief inkomen. Het vrijemarktkapitalisme kan slechts bestaan naast en in combinatie met een onvoorwaardelijk en universeel basisinkomen, zodat niemand in armoede beland. Met weblink: <https://platformoverheid.nl/artikel/negatieve-inkomstenbelasting-als-herverdelingsinstrument/>