Detachering en/of bemiddeling; Wetsvoorstellen en andere ontwikkelingen van belang voor de zzp-er

 

In dit artikel wordt het verschil tussen uitzending, detachering en bemiddeling kort aangegeven (met het oog op de belastingdienst), dat ook van belang kunnen zijn voor een freelancer en/of zzp-er. Daarna wordt aankomende wetgeving kort behandeld en zullen enkele andere politieke ontwikkelingen besproken worden. Verder zullen deze ontwikkelingen afgezet worden tegen situaties in enkele ons omringende landen, waar het al dan niet economisch beter gaat dan hier.



VERSCHIL UITZENDING/DETACHERING EN BEMIDDELING

Er is een verschil tussen uitzending, detachering en bemiddeling. Een bemiddelaar is namelijk een tussenpersoon die de twee partijen bij elkaar brengt waarvoor hij een vergoeding krijgt en waarna zijn rol is uitgespeeld. Bij een detachering is het (detacherings)bureau de opdrachtgever en speelt de klant die het bureau benadert verder geen rol in de communicatie.


Het verschil is van belang voor de zzp-er (of freelancer) die zijn belastingformulier in moet vullen. De belastingdienst maakt namelijk ook een belangrijk onderscheid tussen detachering en bemiddeling die al dan niet ongunstiger voor het inkomen van de zzp-er kunnen uitpakken.


Onderscheid volgens Belastingdienst

De belastingdienst beschouwd het werken via een uitzend- of detacheringsbureau in het algemeen als een dienstbetrekking bij het betreffende bureau. Wanneer er als zelfstandig ondernemer een enkele keer voor een dergelijk bureau gewerkt wordt, ziet de belastingdienst dat ook als het zijn van ‘ondernemer’. Bij een zuivere vorm van bemiddeling neemt de belastingdienst ook aan dat de zzp-er echt een zelfstandige ondernemer is.


Iets anders kan het liggen bij het werken voor een detacheerder die tegelijkertijd een (detacherings)bureau is en/of een bemiddelaar. Het belangrijkste verschil tussen uitzenden of detacheren en bemiddelen is, dat het risico van (betaling voor) de te verrichtten werkzaamheden bij de opdrachtnemer (de zzp-er) ligt, terwijl bij detachering de gedetacheerde zijn loon ontvangt ongeacht ontevredenheid over bijvoorbeeld de prestatie (risico ligt bij detacheringsbureau).



Alle verschillen tussen uitzending, detachering en bemiddeling nog even kort op een rij:


  1. -in een tabel door de Belastingdienst;

  2. -en op deze site van Lancelots voor en door freelancers;



De verschillen kunnen dus gevolgen hebben voor de toekenning van de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) door de belastingdienst, en in het bijzonder de af te dragen danwel in te houden (o.a. winst- en inkomsten)belastingen en (sociale) premies.


VAR - Verklaring Arbeidsrelatie

De Belastingdienst heeft in het belang van zowel de zzp-er als de opdrachtgever een zogenaamde ‘Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)’ ter beschikking gesteld. In dit formulier moeten een aantal vragen over de onderneming beantwoord worden, waarna de belastingdienst vaststelt of het echt gaat om een ‘onderneming’. Deze vaststelling is bindend sinds 1 januari 2005. Opdrachtgevers worden ook gecontroleerd of de freelancers die ze inhuren in het bezit zijn van een VAR. Het belang van de VAR voor de belastingdienst is uiteraard of en bij wie hij welke premies en belastingen dienst te innen.


Er bestaan 4 vormen VAR’s, waarvan de VAR-WUO en de VAR-ROW het meest van belang zijn voor zzp-ers/freelancers:


  1. -VAR Winst Uit Onderneming (VAR-WUO): het zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting. Voor de meeste freelancers is een VAR-WUO gunstig. De VAR-WUO geeft de opdrachtgever zekerheid dat geen loonbelasting en premie volksverzekeringen ingehouden hoeven te worden;

  2. -VAR Resultaat uit Overige Werkzaamheden (VAR-ROW): het zijn van zelfstandige, maar niet de fiscale status van een ondernemer voor de inkomstenbelasting hebbend;

  3. -VAR-Loon: de inkomsten behoren tot loon uit dienstbetrekking (arbeidsovereenkomst);

  4. -VAR Directeur-Grootaandeelhouder (VAR-DGA): de inkomsten zijn voor rekening en risico van een vennootschap (B.V., N.V., Vof, maatschap etc.).


Er bestaan verschillende websites die het invullen van de VAR kunnen vergemakkelijken. Zie de onder andere de website van de Belastingdienstantwoordvoorbedrijven.nl en Lancelots.



WETSVOORSTELLEN


  1. -Voorstel van wet tot wijziging van de Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag (33 623) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht. (incl. Memorie van Toelichting).


Het wetsvoorstel regelt dat het wettelijk minimumuurloon en de minimumvakantiebijslag ook gaan gelden voor personen die tegen beloning arbeid verrichten op basis van een overeenkomst van opdracht, tenzij zij dit doen in zelfstandige uitoefening van beroep of bedrijf. Het voorstel is eigenlijk in het leven geroepen als gevolg van de toestanden rondom met name de ‘zzp-postbode’ tegemoet te komen.


Bij een van de grootste postbedrijven van Nederland had men na reorganisatie van arbeidsplaatsen m.b.v. het UWV vele postbodes ontslagen en laten omscholen tot ‘zzp-postbode’ om hen in die hoedanigheid vervolgens weer in te huren.

Echter bleek in praktijk dat onder andere de beloning niet in verhouding stond tot de verrichte werkzaamheden. Dit terwijl de opdrachtovereenkomst inhoudelijk erg veel gelijkenis vertoonde met een arbeidsovereenkomst van een postbode, een postbode in dienstbetrekking. Er bestond bijvoorbeeld een duidelijke gezagsverhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer; opdrachtgever gaf taken en aanwijzingen aan, het risico lag bij de opdrachtgever, etc.


De ‘zzp-postbodes’ vonden dat daarmee hun positie ten opzichte van een postbode in dienst bij hetzelfde postbedrijf (dus met een arbeidsovereenkomst) achtergesteld was, hetgeen indruist tegen Europese regels aangaande bescherming van de werknemer. Bovendien vonden zij dat dit ook als een vorm van oneerlijke concurrentie gezien kon worden.


Na enkele stakingen van de betreffende postbodes heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel ingediend die zzp-ers/freelancers in dergelijke gevallen een minimale bescherming moet bieden.

Let wel, er is geen sprake van het vastleggen van een minimumloon, maar van een minimumuurloon en minimum vakantiegeldbijslag regeling. Ook zullen waarschijnlijk nog nadere regels worden opgesteld die ervoor zorg moeten dragen dat de ‘opdrachtovereenkomst’ als arbeidsovereenkomst wordt aangemerkt voor het geval deze sterk lijkt op een in dienstbetrekking.

In het laatste geval zou de rechtsprekende macht ook een belangrijke rol kunnen spelen, maar wettelijke vastlegging zou voor de betreffende groep gedupeerden beter zijn, omdat procederen voor vaststelling van rechten nu eenmaal veel tijd, geld en inspanning kost - hetgeen de betreffende gedupeerde zzp’er/freelancer nu juist vaak ontbeert.



VERDERE POLITIEKE ONTWIKKELINGEN


Het is inmiddels bekend dat minister Opstelten (Ministerie van Veiligheid en Justitie) afgelopen zomer meegedeeld heeft een ‘Taskforce Freelance-bestrijding’ op te leiden (zie artikel Volkskrant 22 augustus 2013). Volgens het Ministerie is het de ‘Taskforce’ voornamelijk te doen om zzp-ers op te sporen vanwege hun kwetsbaarheid als groep, met name omdat het vaak om hele jonge mensen gaat die zich niet realiseren dat zij als freelancer/zzp-er geen pensioen opbouwen en geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben.

Overigens bestaan er wel mogelijkheden voor de zzp-er om zich te verzekeren, onder andere door het afsluiten van speciale collectieve zzp-verzekeringspakketten (zie de link naar enkele websites: hier, hier en hier), maar kennelijk gebeurt dat volgens de minister nog veel te weinig.


Verder heeft de regering besloten om de zelfstandigen-aftrek (fiscale regeling) voor deze groep kleine zelfstandigen binnenkort af te schaffen. Daarmee zullen wellicht ook naast vele starters, freelancers ontmoedigd worden, omdat zonder deze aftrek de inkomsten minder zullen worden.


SITUATIE ANDERE EUROPESE LANDEN


In enkele van de ons omringende landen bestaat een dergelijke fiscale regeling - de zelfstandigen-aftrek - overigens niet. Soms bestaan er helemaal geen ondersteunende regels zoals in Frankrijk waar het starten als kleine zelfstandige daarom ook zeer moeilijk is. Dat zal de komende jaren waarschijnlijk niet veranderen aangezien de werkeloosheid in Frankrijk de laatste jaren schrikbarend toegenomen is en een ernstige bankencrisis inmiddels onafwendbaar lijkt.


België

Ook België kent een dergelijke zelfstandigen-aftrek regeling niet. Maar daar zijn de BTW-tarieven op dit moment lager dan in Nederland, zoals ook de accijnzen op brandstof (voor vervoer en verwarming) veel lager en zijn de sociale premies ook veel lager. Bovendien zijn de ‘leefomstandigheden’ er anders dan in Nederland. Belgen sparen bijvoorbeeld makkelijker voor een woning dan Nederlanders en de regels voor het afsluiten van hypothecaire leningen (andere vormen fiscale aftrek) is ook anders.

Bovendien is België bezig met het moderniseren van het arbeidsrecht, met name op het gebied van bemiddeling van arbeid etc. Zie deze link naar een Belgische site met het laatste nieuws daarover.


Duitsland

In Duitsland zijn de regels voor zzp-ers/freelancers ook strenger dan in Nederland. Wel is een starter vrijgesteld van BTW in de eerste jaren en is begeleiding als ondernemer mogelijk en bieden ‘arbeidsbureaus’ veel mogelijkheden aan om een klantenkring op te bouwen. De BTW in Duitsland is sowieso lager dan in Nederland. Ook bestaan er veel regelingen in Duitsland die de ‘mittelstand’ de middenstand waaronder vaak een kleine zelfstandige en/of een familiebedrijf aanzienlijk stimuleren. Op de website van het Duitse Ministerie van Economie en Technologie valt te lezen dat zij de middenstand als motor van de Duitse economie ziet, waarbij zij ook met name jonge (Duitse, maar ook Europese!) mensen van belang acht.

Ook in Duitsland zijn de ‘leef-en woonomstandigheden’ en het stelsel van premies en de situatie op de woningmarkt iets anders dan in Nederland.


Kortom, het lijkt erop dat het er voor de zzp-er/freelancer in Nederland niet veel makkelijker op wordt de komende jaren. Er worden nu dan wel minimale beschermingsvoorwaarden om te overleven als ondernemer door de overheid in het leven geroepen, maar is dat genoeg?

Wellicht zou het beter zijn om wat meer te kijken naar onze buurlanden waar de economie het beter doet dan hier, in Duitsland en waar het consumentenvertrouwen niet daalt maar stijgt, zoals in België.  

Het aannemen van een wetsvoorstel waarin het minimum uurloon en de minimum vakantiebijslag wordt geregeld voor zzp-ers, is een voorzichtige stap in de goede richting, maar wellicht slechts een druppel op de gloeiende plaat.




NB: Leest u a.u.b. de disclaimer, klik hier.



© Alle rechten voorbehouden aan rechtsbronnen.nl