Melk, drugs en eieren of produktenaansprakelijkheid en onrechtmatige overheidsdaad
Ook in het nieuwe millennium lijkt de gezonde mens
belangrijker dan de medemens. Zo dreigen producenten van tabak
miljoenenclaims boven het hoofd te hangen. De Minister van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) - mevrouw Borst – heeft
inmiddels de lands-advocaat opdracht gegeven om uit te zoeken of er
mogelijkheden bestaan om de tabaksindustrie te dwingen om mee te betalen
aan de grote financiële schade die het roken voor de Staat der
Nederlanden heeft teweeg gebracht.1 Maar
wat als het om voedings- en genotsmiddelen gaat waarin bepaalde stoffen
zitten die schade aan de gezondheid kunnen opleveren. Kan een producent
daaromtrent met succes over worden aangesproken? Kan de overheid
aansprakelijk gesteld worden als ze met betrekking tot haar
verzorgingstaak in het kader van bescherming van de volksgezondheid niet
ingrijpt?
Gehomogeniseerde melk
Veel mensen hebben een afkeer van de
laag room en de roomklontjes die zich vormen als een pak melk -en vooral
volle melk- een paar dagen staat. De melkproducenten hebben dit euvel
verholpen door de melk te homogeniseren. Homogenisatie2
geschiedt door de melk onder zeer hoge druk door een kleine opening te
persen. Daardoor worden de vetbolletjes verkleind, zodat deze zich
gelijkmatig over de melk verdelen.3
De Amerikaanse onderzoeker Kurt Oster
brengt het drinken van gehomogeniseerde melk in verband met hart- en
vaatziekten. Dit zou komen doordat een stof die bij het verkleinen van
de vetmoleculen vrijkomt gemakkelijker door de darmen wordt opgenomen en
vervolgens schade kan aanrichten aan de hartspier en de hartwand. Er is
echter weinig steun gevonden voor deze hypothese. Een feit blijft dat
homogenisatie van melk een onnodige bewerking is. Tevens is uit ander
onderzoek (TNO) gebleken dat de vetdeeltjes aan de darmwand blijven
plakken. Dit zou de kans op darmkanker aanzienlijk kunnen verhogen.
Softdrugs
In Nederland wordt de verkoop van
softdrugs middels overheidsbeleid (gemeentelijk) gedoogd. Het telen van
nederwiet heeft een enorme vlucht genomen.4
De afgelopen decennia is door het kweken van nieuwe rassen het
gemiddelde THC-gehalte van in Nederland geteelde wietplanten gestegen
van enkele procenten tot bijna negen procent in 1996. Er zijn zelfs
uitschieters van 45 procent aangetroffen. Volgens gerechtelijk
toxicoloog prof.D. Huges van het Academisch Ziekenhuis Groningen kan
gebruik van zware nederwiet leiden tot hartkloppingen en een verhoogde
bloeddruk. Bij geregeld gebruik kunnen het geheugen en de coördinatie
worden aangetast. Wiet met veel THC is ook gevaarlijk voor mensen met
een aanleg voor psychose. Zij kunnen acuut psychotisch worden, aldus
Huges.5 Het Drugs Informatie en Monitoring
Systeem (DIMS) heeft in 1999 nog van aangeschafte monsters het
THC-gehalte bepaald. Uit de voorlopige onderzoeksresultaten blijkt dat
het THC-gehalte in nederwiet de afgelopen jaren niet is gestegen.6
1 Informatie omtrent proefprocessen en schadeclaims zijn tevens te vinden op: www.RokersFonds.com.
2 Mulder, H., and P.
Walstra. 1974. The Milk Fat Globule. Emulsion as Applied to Milk
Products and Comparable Foods. Pudoc, Wageningen, the Netherlands.
3 Melk met het Demeter-keurmerk is altijd ongehomogeniseerd.
4 Volgens Nova blijkt uit
eigen onderzoek dat op basis van gegevens van 15 van de 25
politiekorpsen al ruim 800.000 wietplanten in beslag zijn genomen. De
straatwaarde van de in Nederland geteelde wiet ligt volgens de
politieman De Vlieger op ruim 5,5 miljard gulden (ANP).
5 Het Parool, Experts: sommige wiet harddrugs, Amsterdam 26 november 1999.
6 NOTITIE “Het pad naar de achterdeur” en kamerstukken 24077.
Eieren
Onderzoek heeft - tot nu toe - geen
directe relatie aangetoond tussen het voedsel van de kip en de
gezondheid van de mens die de eieren eet. Hoewel in legbatterijen
antibiotica waarschijnlijk iets minder worden gebruikt dan bij het
fokken van slachtkuikens (voor de groei, weet u wel) en antibiotica dan
misschien niet regelrecht slecht voor onze gezondheid zijn, bevorderen
zij wel het kweken van resistente bacteriën.
In Zweden - waar sinds 1986 elk gebruik
van antibiotica in diervoeders is verboden - komt vrijwel geen
salmonella in eieren en kippen voor.
Tot voor kort werd ons altijd via
reclamespotjes van de overheid afgeraden veel eieren te eten, omdat we
daarmee te veel cholesterol zouden binnenkrijgen wat slecht is voor hart
en bloedvaten. De laatste wetenschappelijke berichten zijn dat de
lecithine die ook in het ei zit het cholesterol neutraliseert.
Produktenaansprakelijkheid
Art. 7:24 BW is van toepassing bij
consumentenkoop. Het betreft de bijzondere regel voor schadegevallen van
zaken die niet aan de overeenkomst beantwoorden art. 7:17 BW. In lid 2
van art. 7:24 wordt de producent aansprakelijk gesteld voor schade als
gevolg van een veiligheidsgebrek.
Voor de producent is van belang het
verweer dat het op grond van de stand van de wetenschappelijke kennis op
het tijdstip van het in het verkeer brengen van het product onmogelijk
was het bestaan van het gebrek te ontdekken art. 6:185. Ook in de VS is
het verweer van de ‘state of the art’ ingeval van instruktiefouten
toegestaan.7
De rechtspraak kent enkele gevallen waar wel aansprakelijkheid bestond op grond van dit verweer. De HR heeft in het arrest Halcion8
aansprakelijkheid voor bijwerkingen van medicijnen aanvaard en tevens
is ook de waarschuwingsplicht op dit terrein gehanteerd. Dat producenten
zich niet meer achter de zware bewijslast voor de eiser en het
klassieke schuldvereiste kunnen verschuilen bleek uit de uitspraken van
de HR in het arrest DuPont de Nemours-Hermans9 en het arrest Hoge drukketel II10.
In het Jumbo-arrest11 en het Pepsi Cola-arrest12 kwam tevens aan de orde dat bij afwezigheid van veiligheidsbepalingen dit in het voordeel van de producent kan werken.13
Voor het geval moeilijk of niet valt aan
te tonen welke producent voor het produkt aansprakelijk is kan de
speciale regel van art. 6:99 toegepast worden. De HR heeft in het DES-dochters-arrest14
uitgelegd dat wanneer meerdere personen onrechtmatig hebben gehandeld,
maar niet kan worden vastgesteld door wiens daad de schade is
veroorzaakt, het slachtoffer niet alle fabrikanten die destijds DES op
de markt hebben gebracht gedagvaard hoeven te worden.
Een aktie uit onrechtmatige daad art.
6:162 BW is altijd mogelijk hoewel de bewijslast zwaar zal zijn. In art.
6:185 BW is de produktenaansprakelijkheid geregeld. Art. 6:187 lid 1
bepaalt dat het om een onbewerkt landbouwprodukt moet gaan. Uit
literatuur blijkt dat met BSE besmet rundvlees een bewerkt
landbouwprodukt is.15 Voor gehomogeniseerde melk, eieren en drugs geldt mijns inziens hetzelfde, zodat een beroep op 6:185 BW gedaan kan worden.
7 Verbintenissenrecht II, p. 475.
8 HR 30 juni 1989, NJ 1990, 652, m.nt. CJHB (Halcion).
9 HR 6 december 1996, NJ 1997, 219 (DuPont de Nemours-Hermans).
10 HR 25 maart 1996, VR 221 (Hoge drukketel II).
11 HR 2 februari 1973, NJ 315 (Jumbo).
12 HR 24 december 1993, NJ 1994, 214 (Pepsi Cola).
13 Verbintenissenrecht II, p. 493.
14 HR 9 oktober 1992, NJ 1994, 535 nt. CJHB (DES-dochters).
15 B. Maat, Produktenaansprakelijkheid en BSE: voer voor vegetariërs, in: Van Dunné-Bundel II, Lelystad 1997, p. 103.
Gemeenschapsrecht
Wat de antibiotica in eieren, de
gehomogeniseerde melk en softdrugs met een te hoog THC-gehalte betreft
kan aan een waarschuwingsplicht voor de gezondheid van de overheid
gedacht worden. Hoewel in het arrest HR 23 april 1999, NJ 2000, 19 nt.
R. Barents) is uitgemaakt dat de Etiketteringsrichtlijn16 noch het Etiketteringsbesluit17
voorzien in voorschriften voor de vermelding dat bepaalde eet- of
drinkwaar of ingrediënten daarvan, afkomstig zijn van genetisch
gemodificeerde organismen, heeft R. Barents aangegeven dat dit arrest
een typisch voorbeeld is hoe het recht achterloopt bij nieuwe
technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en hoe het Europees
gemeenschapsrecht een grens kan stellen aan de slagvaardigheid van de
nationale regelgever om zich aan die ontwikkelingen aan te passen.
Overigens kon TNO pas een paar jaar later nadat de Monsanto-boon door de
Europese Commissie in de handel gebracht mocht worden18
gewone en genetisch gemodificeerde sojabonnen onderscheiden. Kennelijk
vond de Nederlandse Staat het daarvóór al noodzakelijk om burgers door
middel van (nota bene) een etiketteringsbesluit te waarschuwen en dus te
beschermen tegen eventuele schadelijke gevolgen van het eten van
voedsel met genetisch gemodificeerde organismen.
Verzorgingsstaat
De overheid heeft de taak om haar
burgers tevens in het kader van de verzorgingsstaat beschermen wanneer
dit niet door zelfregulering (van de markt) geschiedt, omdat zij nu
eenmaal over meer financiën beschikt dan de (getroffen) individu. Op het
gebied van de volksgezondheid zijn daar tal van AMvB's voor van kracht.
Het is niet alleen de taak van de overheid om de burger gezond te
houden door bijvoorbeeld vitaminisering, fluoridering en jodisering van
waren maar ook te waarschuwen voor kans op lichamelijk letsel. De
Warenwet is bijvoorbeeld een typische raamwet op sociaal-economisch
gebied en op dat van de volksgezondheid.
In het Fluorideringsarrest19
werd beslist dat in de tekst noch in de geschiedenis van de
Waterleidingwet enige aanwijzing is te vinden voor de stelling, dat de
wetgever aan de waterleidingbedrijven de vrijheid heeft willen geven om
door toevoeging van stoffen aan het drinkwater een doel te dienen dat
geheel buiten de eigenlijke drinkwatervoorziening is gelegen. Het ging
in het betreffende arrest om de vraag of het waterleidingbedrijf
civielrechtelijk onrechtmatig en onzorgvuldig had gehandeld. In het
arrest Broodje medicijn20
ging het om een strafzaak en de daarmee samenhangende vraag of de
materiële regel die werd overtreden wel afdoende wettelijk is gefundeerd
in de zin van art. 1 lid 1 Sr. Voor het geval van de melk, eieren en
drugs kan analoog aan deze arresten geredeneerd worden.
Gedoogverklaringen
Het is bekend dat voor softdrugs een
gedoogbeleid bestaat. Er zijn inmiddels naast
juridische/strafrechtelijke maatregelen bestuurlijke mogelijkheden
gecreëerd om coffeeshops te reguleren naar aard en aantal (de
Damoclesregeling, de AHOJ-G+ criteria). De Damocles-regeling is een
bepaling in de Opiumwet die gemeentebesturen het recht geeft een
coffeeshop te sluiten als deze niet past in het gemeentelijk beleid (dus
niet alleen bij overlast). De AHOJ-G+ criteria van het OM zijn: geen
affichering, geen verkoop van harddrugs, geen overlast, geen toelating
van jeugd (onder de 18), geen grote hoeveelheden, en geen verkoop van
alcohol.
Wanneer gedoogverklaringen schriftelijk
vastgelegd zijn, en de voorschriften daarvan overtreden worden kan het
bestuursorgaan een administratieve sanctie opleggen door bestuursdwang
toe te passen of een bestuurlijke boete op te leggen.21
16 Richtlijn 79/112/EEG art. 5.
17 Warenwetbesluit etikettering levensmiddelen art. 7.
18 Bij beschikking 96/281/EG van 3 april 1996, Pb. 1996, L 107/10.
19HR 22 juni 1973, NJ 1973, 386 m.nt. ARB (Fluoridering).
20 HR (strafkamer) 10 april 1984, NJ 612 (Broodje medicijn).
21 Hoofdstukken van bestuursrecht, p 196.
De rechtspraak22
heeft ter wille van rechtsbescherming van geadresseerden en
derde-belanghebbenden dergelijke gedoogverklaringen als besluit in de
zin van art. 1:3 Awb aangemerkt, zodat bezwaar- en beroepsprocedures
ingesteld kunnen worden. Een weigering van het bestuursorgaan om een
besluit te nemen geldt ook als een besluit. Het gaat om de zogenaamde
fictieve weigering waartegen beroep ingesteld kan worden en eventueel
vertragingsschade gevorderd kan worden.
Onrechtmatige overheidsdaad
Als de overheid via de
bestuursrechtelijke of strafrechtelijke weg niets kan of wil doen kan
ook nog de civielrechtelijke weg ingeslagen worden. Inzake onrechtmatige
overheidsdaad bestaan een aantal standaardarresten. Wanneer een
gemeente als wetgever handelt kan zij ook voor wetgeving in materiële
zin bijvoorbeeld verordeningen en AMvB’s onrechtmatig handelen jegens
derden. Dit is in het arrest Pocketboek II23 uitgemaakt. In het Landbouwspuitvliegers-arrest24
werd bepaald dat het om onrechtmatige daad kan gaan en toetsing van een
algemeen verbindend voorschrift aan de a.b.b.b. (algemene beginselen
van bijzonder bestuur). De meeste rechtspraak gaat dus over
onrechtmatige rechtspraak en de overheid die als private partij
bijvoorbeeld in het kader van het algemeen belang optreedt. Ook
welbekend is de ‘twee wegen-leer’ waarin de overheid de
privaatrechtelijke in plaats van de publiekrechtelijke weg slechts mag
volgen indien ze geen misbruik van haar machtspositie maakt-getuige het Windmill-arrest25.
Misschien is een actie mogelijk voor het
geval de overheid op zou moeten treden in het kader van het algemeen
belang, bijvoorbeeld vanwege schending van maatschappelijke
zorgvuldigheid. Analoog redenerend kan nog aan het arrest Bussluis26 waar het om een verkeersgevaarlijke situatie ging aan een (volks)gezondheidsgevaarlijke situatie gedacht worden.
De nieuwste ontwikkeling op het gebied van onrechtmatige overheidsdaad is het arrest Gemeente Groningen-Raatgever27.
Dit arrest gaat met name over de uitzondering op de formele
rechtskracht. De HR bepaalde dat de eiser een keuze heeft tussen de
bestuursrechtelijke en de civielrechtelijke procedure ongeacht de
bestuursrechtelijke termijn. Wanneer op de zitting bij de
bestuursrechter het beroep wordt ingetrokken kan men nog naar de
civielrechter. Pas wanneer de bestuursrechter een beslissing heeft
genomen geldt de formele rechtskracht en kan men niet meer naar de
civiele rechter. Dit is van belang in verband met de civiele
verjaringstermijn van vijf jaar tegenover die van de
bestuursrechterlijke termijn van zes weken art. 6:7 Awb. Ook hier is een
fictieve weigering van belang.
Biologische produkten
Als al deze bestuursrechtelijke,
strafrechtelijke en civielrechtelijke wegen niet naar Rome leiden, kan
de overheid altijd nog terugkomen op haar besluit28
om het verbouwen van biologische produkten niet te stimuleren. Ook daar
ligt de taak van de overheid om te reguleren, zodat biologische
keurmerken als Demeter en Aquarius ons niet kunnen verplichten om bij
volle maan geoogste in de lengte doorgesneden komkommers te eten.
Trouwens, een dier dat een goed en gezond leven heeft gehad - lees
duurzaam - smaakt in het geheel niet naar dooie-lijkjes-vlees en is veel
gezonder, dat weten de kleine boertjes en de Zweden al jaren.
22 AR 19 december 1980, Gst
6681.2 m.n. Kan, AB klassiek 15 m.n. Michiels (Voorlopige
bouwvergunning Amsterdam) en ABR 30 juni 1994, AB 1995, 101
(Recreatiewoningen Dennenhorst).
23 HR 24 januari 1969, NJ 316 (Pocketboek II).
24 HR 16 mei 1986, AB 574 (Landbouwspuitvliegers) m.n. Van Buuren, Gst 6823 m.n. R.M. van Male.
25 HR 26 januari, NJ 1991, 393, nt WMK; TMA 1990, p. 132, nt Drupsteen.
26 HR 20 maart 1992, NJ 1993, 547, nt CJHB (Bussluis).
27 HR 17 december 1999, NJ 2000, 87 (Gemeente Groningen-Raatgever).
28 NRC HANDELSBLAD 14 oktober 1999:Geen steun biologische landbouw.
NB: Leest u a.u.b. de disclaimer, klik hier.
© Alle rechten voorbehouden aan rechtsbronnen.nl